Flix
Jag har en rabatt intill husväggen med fyra rhododendronbuskar (rosa och lila) och en Lagerhägg. Nu skulle jag vilja plantera några höga perenner bakom, intill husväggen, som livar upp lite nu när det inte blommar längre. Är det någon som har något förslag på vad det skulle kunna vara? Det är i stort sett skugga där hela dagen.
embees
Murgröna som klättrar på väggen borde funka men de har ju inte blommor som livar upp precis.
Annars är det nog ett ganska hopplöst läge för några högre perenner. Däremot så finns det gott om marktäckare som trivs i skugga.
Men några höga som blommar i ett sånt läge ? Näe, du får nog tänka om.
Anna-Maj
Löjtnantshjärta, akleja, stormhatt "ivorine" och liljor. De står i skugga hela dagen med rhododendron och blommar väldigt bra. Fast de blommar ju ganska tidigt på sommaren allihop. Stormhatt ivorine gillar jag väldigt mycket eftersom den inte får svarta löss som dom andra stormhattarna, har aldrig sett löss på den och har haft den i många år.
flower
Här finns en jättebra lathund på växter och var de trivs..
lathund
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon