Ramred
Vi har en stor hästkastanj och en relativt stor lönn som står intill varandra, och kastanjen växer in i lönnen och dessutom breder den ut sig mot flaggstången. Så det jag undrar är om vi kan kapa en stor gren långt ner på båda träden, utan att de tar alltför stor skada. Och i så fall när är lämpligast att göra det? Båda träden är väldigt fina, förutom några dåliga grenar på lönnen, så det skulle vara synd om dom "gick åt skogen"
[attachment=20169:Hästkast...och_Lönn.jpg]
Trångt
[attachment=20170:Hästkastanj.jpg]
Tänkte ta den stora grenen längst ner som går åt vänster, och lika dant på lönnen. Funkar det?
[attachment=20171:Lönn.jpg]

Hoppas på er hjälp, så vi inte gör nåt dumt.
Cilla
varken kastanj eller lönn tål att man gör grova snitt utan att det blir rötskador och andra problem, men det är långt ifrån att de dör på en gång. De får en försvagning av rötskada och snitten gör att man tidigare måste fälla dem för att de blir riskträd.

Ofta kan man med mycket små snitt ute i kronverket "lyfta" grenar och göra dem kortare utan att trädens friska överlevnad påverkas. Men hur man gör i ett individuellt träd går inte att beskriva utan att man ser trädet och dessutom spelar snittläggning och storlek på reduceringen av bladmassan roll.
Hannele
CITAT (Ramred @ 24-06-2008, 15:14) *
Så det jag undrar är om vi kan kapa en stor gren långt ner på båda träden, utan att de tar alltför stor skada.

Bra tid att göra det nu på sommaren, både på lönn och hästkastanj.
Ett par snyggt sågade grenar utan fula tappar gör nog ingen skada.
Anders Roslagen
Med tanke på hur stor hästkastanj och lönn blir med åren så blir kastanjen för påträngande på flaggstången på sikt.
Kanske ska ni plantera något som håller sig i rätt storlek. Självklart blir det skador på träden om man kapar såpass stora grenar, men som Cilla förklarar så dör de ju inte på många år för det.

Kapa grenarna och samtidigt plantera något som kan ta vid om ett antal år när ni fäller de två träden?
Fågelvägen
Fina träd, speciellt kastanjen, och visst blir de stora! Om träden engång på längre sikt tar skada av att man tar bort stora grenar (som Cilla skrev) så måste ni tydligen prioritera. Ingredienser: Kastanj, lönn, flaggstång. Troligen dessutom vindskydd, utsikt, träd att sitta under när det är för varmt i solen, lönnens höstfärg. Och två riktigt stora träd som del av platsens personlighet.

Här är bara ett par av alternativen:
1. Fälla kastanjen som stör flaggstången, vilket ger mer plats åt lönnen.
2. Flytta eller slopa flaggstången (eller sluta använda flaggan). Ha båda träden kvar, men ansa lite speciellt i lönnen, så de kan samsas.

Huggorm
Synd att ta bort hästkastanjen, det är ju bland de första träden som slår ut på våren. Åtminstone jag tycker det är otroligt skönt att få se hur de stora knopparna slår ut i grönt efter den långa vintern. Sedan är det ju också väldigt vackra träd, på alla tider av året.
Cilla
Om man gillar träden så är stora snitt som sagt ingen bra idé. Ofta görs stora snitt med hopp om att "det går nog" och det gör det under en tid men sedan går det inte att behålla träden. Om man gillar de här till synes friska träden är det mycket lättare att flytta eller förlänga flaggstången elelr låta den bli lite inbäddad av träd. Lättare än att så småningom bedöma om ett träd emd stamskada kan stå kvar, fälla det och frakta elelr hugga upp det alltså.

Däremot kan man med många mindre snitt nu i juli höja kronorna så att man kan gå rakt under träden och det skapas mer luft och insyn där. Om man vill alltså.
Ramred
Hej, tack för era svar. Får se då hur vi ska ta oss an träden, för jag vill inte mista något av dom. Kastanjen är så fin och blommar som ju, som det var sagt förut, fantastiskt och lönnen är en av mina favoriter. Älskar verkligen dom fantastiska färger som blir på hösten.
Men jag har en fråga till då, om vi nu gör som så att vi kapar lite mindre grenar och "ansar" dom lite istället för att gå på dom stora grenarna, kan man göra det vid annan tid än nu? (Ska in på ryggoperation och kommer att vara tämligen inmobil ett tag) Går det att ta det till våren, innan saven stiger, eller är det bättre att vänta ett år?
Fågelvägen
Hej Ramred! Jag är glad att du vill behålla båda de vackra träden. Mitt alternativ "fälla hästkastanjen" var verkligen inget förslag!
Jag kollade i min beskärningsbibel (av Vollbrecht). Där står "Alla lönnar beskärs enbart under JAS" (dvs juli, augusti, september). Detsamma sägs om hästkastanj. Så eftersom du verkligen är rädd om träden är det väl bäst att vänta ett år. Träden kan säkert samsas ett tag till. De brer väl ut sig mest åt de håll där grannen inte viftar med sina grenar?
Hoppas ryggoperationen går bra tummenupp.gif
Ramred
Då får vi se vad sambon hinner med i år, annars avvaktar vi till nästa år.
Tack igen för svar och uppmuntran inför operation.
Huggorm
Hur många år dröjer det innan lönnar ruttnar upp innifrån? Mina föräldrar hade en mycket stor lönn som vårdträd, men den var så stor så den riskerade krossa huset vid en eventuell stormfällning. Den kapades ca. 5 meter upp, där den delat sig i två stammar på vardera 40-50cm. Nu, tio år senare, har en rund och fin krona vuxit ut, och den visar inga tecken på att må dåligt. Jag säger inte att det inte kommer hända, men ännu så länge är det ingen fara i alla fall
Huggorm
Så här ser det ut förresten, på första bilden ser man att en ganska grov gren kapats redan tidigare, på vänster sida några meter upp. Jag kommer inte ihåg när den kapades, men det torde vara bra många år sedan. Klumpen nere till höger vet jag inte riktigt vad det är, kanske också det resterna efter en i sådana fall ganska grov gren. Den kapades i sådana fall för mycket länge sedan, jag kommer ihåg att jag klättrade på klumpen som barn under åttiotalet och då såg den likadan ut.

På bild två ser man hur den nya kronan som utvecklades ser ut. Stammarna är döda ovanför de nya grenarna, kanske kommer trädet sakta bli ihåligt men annars ser det helt friskt ut. Nu när löven sitter på plats är det ett vackert träd.

Med detta vill jag bara ha sagt att det faktiskt finns hopp smile.gif

Bild 1

Bild 2
Cilla
Detta är ett riskträd och om människor eller bohag finns i närheten och kan skadas den dag som trädet spjälkas och ena delen faller så bör det antingen stabiliseras eller fällas.

Att en lönn kan överleva ett åsknedslag, en orkan eller en beskärare och att den med all kraft försöker återetablera en krona är inte detsamma som att det är ett säkert eller friskt träd.

Det är ofta en myt att stora träd är farliga träd. Farliga träd är mycket oftare de som människor kapat i, och som sedan fått växa ut.

Stammen visar många svagheter. En stor risk dessutom ser från fotona ut att vara att ena delen av trädet viker sig. Andra risken är det numera tunga grenverk med tung lövmassa faller, det som vuxit ut från kapställena, som även från sidan på håll syns är kraftigt rötskadade. Gå upp i kronan och se hur mycket ved som dessa tunga grenar hänger i.

Om du lyfter en bit av ett nysågat träd, en liten grenstump av samma kaliber som i denna krona, så förstår du vilken kraft det blir när delar av denna krona eller stam faller.

Jag skulle aldrig ha detta träd i närheten av min bostad. Och då är jag ganska riskvillig för egen del i fråga om träd.
myy
Nu stjäl jag tråden helt fräckt!
Vad kan man ta bort utan att riskera hälsan på träden? Även jag har flera stora träd, främst hästkastanjer, men även någon lönn. De är stora och man riktigt känner hur grannarna suckar över dessa lövfällande solstjälande monsterträd. Vi har fått höra att det skulle störa markförhållandena här om vi tog bort träden, speciellt som vi har ett gammalt odränerat hus. Fast träden växer och växer, så någon gång måste vi nog göra något?
Huggorm
CITAT (Cilla @ 08-07-2008, 22:28) *
Detta är ett riskträd och om människor eller bohag finns i närheten och kan skadas den dag som trädet spjälkas och ena delen faller så bör det antingen stabiliseras eller fällas.

Att en lönn kan överleva ett åsknedslag, en orkan eller en beskärare och att den med all kraft försöker återetablera en krona är inte detsamma som att det är ett säkert eller friskt träd.

Det är ofta en myt att stora träd är farliga träd. Farliga träd är mycket oftare de som människor kapat i, och som sedan fått växa ut.

Stammen visar många svagheter. En stor risk dessutom ser från fotona ut att vara att ena delen av trädet viker sig. Andra risken är det numera tunga grenverk med tung lövmassa faller, det som vuxit ut från kapställena, som även från sidan på håll syns är kraftigt rötskadade. Gå upp i kronan och se hur mycket ved som dessa tunga grenar hänger i.

Om du lyfter en bit av ett nysågat träd, en liten grenstump av samma kaliber som i denna krona, så förstår du vilken kraft det blir när delar av denna krona eller stam faller.

Jag skulle aldrig ha detta träd i närheten av min bostad. Och då är jag ganska riskvillig för egen del i fråga om träd.

Riskträd och riskträd... Det som är farligt att välta över ett hus är den grova stammen, och den är inte så lång att den når fram. Det är sant att grenverket också är tungt, men inte så tungt att det kommer rasera ett hus. Visst, skador kommer det bli, den kommer riva med sig tegelpannor, panel och kanske någon enstaka regel, men inte mer än så. Skulle däremot något hända med ett tjugo meter högt träd som är grovt hela vägen upp så kunde det hända grejer. Och jag är ganska övertygad om att det kommer synas innan trädet klyvs. Sedan kanske man inte går ut och sätter sig under trädet när det är storm, men jag tror risken är större om man traskar genom vilken granplantering som helst. Jag skall fixa nya bilder när trädet stått ytterligare tio år wink.gif
Cilla
,-) Så där brukar jag också resonera om mina egna träd. Men inte andras...

Vill bara säga att träd inte bara spjälkas eller grenar faller när det är storm eller starka vindar. Det kan också ske när det är kallt eller torrt, eller av skäl man inte begriper.

Men det vet du säkert redan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon