Full version: Nypon rosor
Vala
Hej!
Har sett en massa buskar som växer vilt och är så sugen på att ta med en hem..Är inte säker på att det ser så snyggt ut om jag står med spade och gräver upp hela plantan. Nu till frågan. Kan jag ta sticklingar på Nyponrosor/Stenrosor? Hur gör jag?
Tack för svar av en nykomling confused.gif
Fenja
Hej och välkommen hit!
Det bästa är att du frågar markägaren om du kan få gräva upp rosorna. Annars kan du söka på rossticklingar så hittar du råd om hur du ska gå tillväga.
Mvh
Fenja
Platinum
När det gäller nyponrosor, borde man inte kunna torka nyponen och ta reda på fröerna då och så dem?

Har aldrig funderat på den men jag har ju en nyponros.
Christer i Falköping
Jovisst kan man så nypon. Men det kan ta två år innan de gror. Så dem på hösten, ganska ytligt och ställ sådden skuggigt. Ha gärna en plastpåse över så att sådden aldrig torkar, för då är det kört.
Christer.
svennis
[quote name='Vala' date='24-06-2008, 15:21' post='861753']
Hej!
Har sett en massa buskar som växer vilt och är så sugen på att ta med en hem..Är inte säker på att det ser så snyggt ut om jag står med spade och gräver upp hela plantan. Nu till frågan. Kan jag ta sticklingar på Nyponrosor/Stenrosor? Hur gör jag?
Tack för svar av en nykomling confused.gif
Tror inte det går lätt med den. Prova på andra rosor istället.
Finns mycket 'stenros' i trädgårdarna, kan säkert hitta o gräva upp.
Du har den nog i din egen trädgård om du planterat rosor för grunt.
Nu blir jag nog inte poppulär. Aj aj... naughty.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon