Full version: Sur på min Ludisia.
jahi
Jag sköter den nu mer efter odlatipps men den ser ranting.gif för risig ut.
Jag trodde den skulle ha en tillväxtperiod nu på sommaren???
Kan någon vara snäll o säga att dom SKA va risiga nu o växa till sej någon annan period.
Då blir jag glad bravo.gif
Biggan_
Ludisian går att toppa så den blir buskigare. Skotten kan du sätta i en kruka med genomsläpplig jord om du vill ha fler.
Alexander-VG-zon3
den växer nu och vill sedan vila svalt på vintern ,, även på sommaren vill den stå svalt och fuktigt . ute är perfekt för den bara man inte utsätter den för frost .
jahi
CITAT (Biggan_ @ 24-06-2008, 21:15) *
Ludisian går att toppa så den blir buskigare. Skotten kan du sätta i en kruka med genomsläpplig jord om du vill ha fler.

Det finns som snart inte något att toppa ens.
Jag tyckte den tog lite fart ett tag men nu börjar dom nedersta bladen gulna.
Själva rötterna, det man kan se, ser kraftiga ut.

CITAT (flaxss @ 24-06-2008, 21:16) *
den växer nu och vill sedan vila svalt på vintern ,, även på sommaren vill den stå svalt och fuktigt . ute är perfekt för den bara man inte utsätter den för frost .

Jag provar, den kanske har stått lite varmt i köket.
Tack!
Tack Biggan åxå!
Biggan_
Här får du skötselråd för Ludisia
Skär ner den så du bara har en bit stam kvar så bryter den nog nya skott. Topparna kan du sätta i kaktusjord. Sätt den i ett norrfönster, absolut inte ute, den tåler inte kyla och inte sol.
jahi
CITAT (Biggan_ @ 25-06-2008, 12:26) *
Skär ner den så du bara har en bit stam kvar så bryter den nog nya skott. Topparna kan du sätta i kaktusjord. Sätt den i ett norrfönster, absolut inte ute, den tåler inte kyla och inte sol.

Den kanske har fått torkat för länge.
O.k Jag provar att skära ner den -cry-.gif Jag tackar dej kanske en dag Biggan flirting.gif
Biggan_
CITAT (jahi @ 25-06-2008, 20:11) *
Den kanske har fått torkat för länge.
O.k Jag provar att skära ner den -cry-.gif Jag tackar dej kanske en dag Biggan flirting.gif

Kollade du länken?
jahi
CITAT (Biggan_ @ 25-06-2008, 22:35) *
Kollade du länken?

Ja,det stod nog lite anorlunda där än vad jag läst förut t,e,x, det där med bladen om den står för torrt som min nog som sagt gjort.
Jag har åxå ställt den i mitt osoligaste fönster o skurit ner en av dom.
Tack ska du ha för länken!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Biggan_ @ 25-06-2008, 11:26) *

förlåt tänkte på en annan växt ,, Ardisia tror jag den heter eller nåt . jag brukar kalla den orkide för Haemaria discolor
,, ludisia är ett gammalt namn så det var kanske därför jag just tänkte på en annan växt som jag trodde det handlade om .
Biggan_
CITAT (flaxss @ 27-06-2008, 21:25) *
förlåt tänkte på en annan växt ,, Ardisia tror jag den heter eller nåt . jag brukar kalla den orkide för Haemaria discolor
,, ludisia är ett gammalt namn så det var kanske därför jag just tänkte på en annan växt som jag trodde det handlade om .

Många växter finns det! yes.gif kompiskram.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon