toni
Tar tacksamt emot tips o råd om fina träd el. buskar med blommor i vitt o ljust rosa. Bor i zon 4, har en skogstomt med väldigt torr jord, jag vill att det ska blomma i vitt o ljust rosa, vara lättskött, blomma länge o gärna lukta gott=9 Allt kan man inte få, jag vet...vill gärna se bilder oxå! Är så sugen på en magnolia men vet inte om jag skulle få den o leva...
lyckero
Magnolior är vackra, men blommar inte särskilt länge. De vanligaste sorterna doftar inte heller. Och de klarar inte att ha det jättetorrt.
Schersmin brukar klara ett torrt läge - det finns många olika- och de doftar, samt har vita blommor (eventuellt med rosa inslag).
Kovaljebusken gillar nog lite fukt, men doftar och blommar i vitt eller rosa - dessutom vid en tidpunkt då inte så många buskar blommar borta i augusti sådär.
Deutzia har vackra vita blommor och klarar en del torka.
Sedan har vi ju syrenerna.
Kan inte komma på någon mer just nu...
Lyckero
Ophelia
Kanske kan rosor passa? De finns ju alla olika format och med olika behov. Sedan har du ju paradisbusken som är en vacker buske och som inte är så väldigt kinkig (gillar dock ej tung lerjord men den fungerar även på sådan jord). Paradisbusken har ingen doft men är så vacker när den blommar. Du har ju även fläder som har en aromatisk doft och som blommar med gräddvita eller rosa (på den mörkbladiga sorten "Black Beauty") blommor. Den är inte heller så kinkig.
Ingrid Zon3
CITAT (toni @ 24-06-2008, 21:01) *
zon 4, har en skogstomt med väldigt torr jord

Kan man gissa att det är barrskog på skogstomen? I så fall har du sannolikt sur jord (lågt pH) och då finns det en massa underbara växter.
Konvaljbusken är nog inte tillräckligt härdig, men pärlbuske borde gå, likaså Fothergilla gardenii (liten häxal) och F. major (F. monticola) (stor häxal). Men framför allt azaleor och rhododrendron.

Povel Ramel skrev "trist varar länge, men underbart i kort". Gäller alla blommande buskar tycker jag - utom rosor. Men då får du väl höja pH:t där du ska ha dem. Om jag nu har rätt om pH:t alltså...
Betty
CITAT (toni @ 24-06-2008, 21:01) *
Tar tacksamt emot tips o råd om fina träd el. buskar med blommor i vitt o ljust rosa. Bor i zon 4, har en skogstomt med väldigt torr jord, jag vill att det ska blomma i vitt o ljust rosa, vara lättskött, blomma länge o gärna lukta gott=9 Allt kan man inte få, jag vet...vill gärna se bilder oxå! Är så sugen på en magnolia men vet inte om jag skulle få den o leva...

Som sagt, allt kan man inte få... men vitrosa blommor, lättskött och rätt så snabbväxande kan man få. Här ett par bilder på mitt Pärlhagtorn 'Toba' som blommar just nu. Jag planterade ett litet 1,5 meters spretigt träd för 4 år sen. Idag är det ca 3,5 meter högt och blommar för fullt just nu.

[attachment=20715:Kopia_av...lhagtorn.jpg]

Blommorna ser ut som små rosor i klase.
[attachment=20716:Kopia_av...ornsblom.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon