Ellinore
24-06-2008, 20:05
Hallå! Har upptäckt att mina slingerkrasse har blivit fullständigt invaderade av några slags larver, o de fullkomligt slukar bladen!!! Vad är det för några o hur blir jag av m dem???
hoppas ni har några kloka råd
Åsa, mälardalen zon 2
25-06-2008, 08:39
Kålfjärilslarver älskar krasse, det är bara att mosa och mosa, el klippa itu dem med en liten sax. Har man krassen kruka kan man skaka växten och sedan trampa på larverna som trillar ner. Såpvatten och dyl. brukar inte ha så stor effekt.
Eva i Västerås
25-06-2008, 12:09
Hos mig går kålfjärilarna inte på kålen förrän dom ätit upp krassen!
Tydligen smakar den ännu bättre än både grönkål och broccoli.
För ett par år sedan fick jag en hel spaljevägg kaläten när jag var bortrest några dagar.
Ellinore
28-06-2008, 10:28
Så trist m dessa skadedjur!!!!
Hittade ett medel i garaget som faktiskt kunde användas till fjärilslarver, har testat det o det verkar nästan som att en del av dem har försvunnit iaf! ska upprepa sprutningen om en vecka, o hoppas på det bästa :-)
skogstroll
28-06-2008, 10:31
jag hade mycket problem med såna där rackare förra året. Man kan ju försöka ha ihjäl larverna kanske men för min del var det för många och så tycker jag lite synd om dem

så går det när man får överdos av Mulleskolan
Jäklars! Jag som just har planterat krasse som kantväxt. Mina kålpålantor har jag under väv på grund av förra årets kalätning - tänkte inte på att jag dukade upp till fest genom att plantera krasse.
Alltid lär man sig nåt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.