Christina i Taxinge~
När jag trampade ner i rosträsket för ca 8 år sedan var det med stor glädje & lustfylldhet! rolleyes.gif
Men en sak gjorde mig lite ledsen......tänk om jag hade börjat tidigare att plantera rosor!! Då skulle jag hunnit uppleva stora rosbuskar i min trädgård redan i min livstid sad.gif

Hmmm......nu vet jag bättre - rosor växer med en himla fart! Redan efter några år tyckte jag att det fanns en viss lummighet...
Nu är det nästan trångt!
Så alla ni som har plats - plantera rosor! Om några år är ni omslutna och kan njuta av doften och växtglädjen!

[attachment=20186:DSCN3321__Medium_.JPG]

[attachment=20182:dscn3348__Medium_.jpg]

[attachment=20183:DSCN3295__Medium_.JPG]

[attachment=20184:dscn3300__Medium_.jpg]

[attachment=20185:dscn3320__Medium_.jpg]

[attachment=20187:dscn3329__Medium_.jpg]
Thé
Jätteroligt att få se bilder i "helfigur"!

Jag lovar, jag ska plantera fler...!
Ezereht
hihi jag kämpar också på här i mitt hörn wink.gif Men jag tvivlar dom kommer bli så där stora. Men lite go-doft hoppas jag på.
renate
Otroligt vackert med stora rosbuskar,en del av mina tar form men ferdigt är jag inte.Roligt med rosbilder i helfigur.
[attachment=20220:2008_06_...__Large_.JPG]

[attachment=20219:2008_06_...__Large_.JPG]

Kajsa
Underbara rosbilder ni lagt in Christina och renate, suck ! Jo vi måste fota nu så vi kan njuta av rosbilderna i vinter, lite bilder varje dag.
Här en bild fotad vid uteplatsen ( med nylagt golv )

I förgrunden pionen Bowl of Beauty, sedan är det en massa rosor
Helenavborg
Så vackert! Vist blir många rosor jättestora jättefort men sen finns de sådana som tjurar år efter år. Varför vet bara de själva. Här är i alla fall en ros som snabbt försöker nå stjärnorna, Rosa californica Plena.
[attachment=20224:Rosa_cal...lena.dök.jpg]
Kajsa
Vacker Hellan och jag kikade i LÅG, den blir stor.
Här kommer lite dagsbilder

John Cabot mm

Mme Plantier knäar av alla blommor

Rhapsody in Blue

Alchymist

Generösa Flammentanz sparar sig aldrig
renate
[attachment=20249:2008_06_...__Large_.JPG] Poulsons Pearl,den första blomman.Rådjuren tog en del knoppar

[attachment=20250:2008_06_...__Large_.JPG] MmeZöetmans,även här första blomman.
Jag hoppas att blomningen inte är över när jag kommer hem efter en veckas semester.

Bee
Så underbara bilder....
Ezereht
Ja verkligen, alchymist verkar det många som har där söderöver, och jag förstår er, den är verkligen jättefin. smile.gif Undrar om min amber cover blir lite lik, blommorna alltså. Blir spännande nästa år.

Har ni flyttat om en del av era rosor eftersom åren gått? Känns som att det är svårt att veta vart man ska placera allting. Det måste egentligen få mogna fram som trädgården växer den med. Sen inser jag ju att john cabot verkligen är rosa och inte röd, men det kan ju bli bra det med... eller inte. smile.gif Svårt att veta.
Thé
Renate, har du någon helfigursbild av Mme Zoëtmans? Det står på rosenposten att den har särskilt vackert växtsätt, så jag blev jättenyfiken. Väldigt fin blomma! Luktar den gott också?
Christina i Taxinge~
CITAT (Ezereht @ 26-06-2008, 01:00) *
Har ni flyttat om en del av era rosor eftersom åren gått? Känns som att det är svårt att veta vart man ska placera allting. Det måste egentligen få mogna fram som trädgården växer den med. Sen inser jag ju att john cabot verkligen är rosa och inte röd, men det kan ju bli bra det med... eller inte. smile.gif Svårt att veta.

Ojojoj, va många rosor jag har flyttat de här senaste 5 åren! giggle.gif
Otålig som jag är brukar jag gräva upp dem & flytta när det passar mig! Oftast på semestern, mitt i sommaren... naughty.gif

Christina i Taxinge~
En bild från ikväll - va roligt det är när det blommar så intensivt!!!

[attachment=20348:DSCN3463__Medium_.JPG]

zissi
[attachment=20349:New_Dawn...rminskad.JPG]

Vilka läckra rosor ni har!!!

Idag när vi satt o fikade ute i trädgården hörde vi något ihållande ljud.......nästan som en fin tandläkarborr........det tystnade ibland. Vi försökte att komma på vad det var........o till slut föll ögonen på New Dawn-rosen o den lilla humlan som ihärdigt sög nektar från rosen. Det var ett mkt intensivt surrande.
Ja, det är helt underbart nu i naturen. Det ena avlöser det andra.........bara att njuta.

Ha en skön helg nu alla odlaiter!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon