Full version: Nyplanterad schersmin
Ellinore
Hej! För ungefär 2 månader sen planterade jag två schersminer och en syren, o de vill verkligen inte ta sig. Grenarna ser helt förtorkade ut o det kommer inga blad eller skott överhuvudtaget. Men när jag skrapar på barken så är den levande inuti. Det märkliga är att jag planterade likadana växter i en annan del av trädgården, o vad jag kan se har de lika mkt sol mm, men där har de tagit sig mkt bättre. Det har iofs inte kommit några jätte-blad, men där är blad i alla fall! Jag vattnar dem alla 1-2 ggr/veckan o bor i zon 2

Vad ska jag göra med de här förtorkade buskarna? Ska jag klippa ner dem kanske?

Åsa, mälardalen zon 2
Torka skulle jag gissa ändå, gräset ser ganska gult ut, om du vattnat buskarna rikligt som man ska så borde ju gräset runt buskarna ha sett grönare ut.

+Har du inte grävt lite små hål det ser ut som du bara grävt små hål och stoppat ner buskarna det borde ju vara runt 1-1,5m cirkel runt buskarna efter hålgrävningen + kom du ihåg att skära upp ev. rotsnurr.
Aqvakul
Vattna och hoppas på det bästa!
Betty
Jag skulle vilja föreslå att du gräver upp buskarna och breddar groparna till minst en meters diameter. Annars kommer rötterna att få problem att ta sig ut till jorden runt omkring ur de där trånga groparna. Glöm inte att vattna ordentligt, jag brukar hälla ner en hink (10 l) vatten i planteringsgropen, som far sugas upp innan jag ställer ner busken och fyller igen gropen med jord. Sen brukar jag ge den en hink till efteråt. Plus en hink i veckan under den första sommaren.
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är sån torka som vi har haft nu i år skulle jag ge plantorna uppåt 50-70 liter vatten per buske och vecka en hink räcker inte långt till nyplanterade buskar och träd, (och nu är det ju supertorrt här i zon 2 trots regn, jag har testat gräva och det är ju bara blött någon cm sedan är det supertorrt 2-3dm ner i marken). Jag brukar nog hälla ner en 40liter i planteringsgropen och sedan en 20-30 liter på busken när den är planterad. Nyplanterat behöver ganska mycket vatten, de flesta vattnar för lite.
Betty
Ojdå, det var inte lite Åsa. Har för mig att Cilla rekomenderade kring 20 l/vecka till nyplanterade träd de första säsongerna (i en annan tråd här på forumet).
Sen är det förståss lite skillnad på hur mycket som är "lagom" beroende på vilken sorts jord man har.
Mina nyplanteringar har etablerat sig bra med den mängd jag ger, jag har fukthållande lerhaltig ca 50 - 70 cm djup jord i hela min trädgård.
Ellinore
Tack för tipsen! Här har ju varit otroligt torrt, men nu kommer det ju regnsskurar hela tiden, men det verkar ju inte riktigt som det är tillräckligt för de små liven. Jag ökar vattningen o hoppas på det bästa!
skogstroll
ja skulle nog ta bort lite mera gräs runtom plantorna, ge dem lite gödselgodis och vattna på smile.gif
Cilla
Om man ska sätta buskar eller träd på rad får man bäst resultat om man gräver ett dike. Då får varje planta lucker jord i ett större område att etabera sig på. Alternativ kan man ju också gräva 1,5 m i diameter runt varje planta. Men ibland är det lättare att gräva ett dike, sätta ned plantorna och om ett par år luckra kring diket så att det blir bredare.

gräver man hål för buskar och träd är det mycket svårt att hålla bra fuktbalans i hålet. Vid regn rinner vattnet ned i hålet från intilliggande mark (i jordväggarna) som inte avdunstar naturligt. Vid torka står växterna som i en kruka. Och inte i något läge orkar plantorna breda ut sina rötter.

Så även om man vattnar är det inte säkert att man kan få en planta att klara sig om man grävt ett "hål". Men gräs brukar trivas riktigt bra på en sådan växtplats.

det är ofta mindre jobbigt att gräva brett och stor än man tror, man behöver inte gräva så djupt och man behöver ofta itne fylla med annan jord än den man har. Det viktigaste är att jorden luckras.

Sedan är det bevattningen. Knappt något nyplanterat träd elelr buske klarar den torkpersiod vi har nu i stora delar av landet. De härliga varma sommarregn som vi får kommer inte ned mer än i bästa fall någon centimeter under jordytan.

Nu i torkan är det faktiskt svårt att vattna för mycket om man har vida växtbäddar. 20-30 mm i veckan i normalväder brukar rekommenderas för träd, men man kan oftast vattna långt mer och nu i torka bör man också göra det.

Skrapa på grenarna på de här plantorna för att se om de lever. lever de så kommer de att behöva dike eller större växtbäddar för att överleva. Och därefter mängder av vatten regelbundet hela sommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon