henrikrosen
Vi köpte förra året ett hus och på framsidan växer en Rodendenron. Trädgården har varit väldigt dåligt skött och även då denna buske. Den är väldigt ojämn och det sticker upp en gren väldigt högt över de andra. Jag undrar därför om det går och i så fall när på året man kan klippa den för att få den lite tätare.
CillaM
Jag tror att normalt sett så klipper man inte en roddis för att få den tätare. Du kan klippa bort den gren som sticker upp, det är helt OK. Men jag antar att din roddis är överblommad nu och då ska du passa på att ge din riktig fin rododendrongödsel. Beroende på hur stor den är, busken alltså, så ger du den gödsel efter storleken. Du kommer belönas ordentligt nästa år. Se det som en liten betalning för blomningen smile.gif
henrikrosen
Det är nästan bara sand i vår trädgård men jag gjorde så att jag öste på en säck planteringsjord och sen bark på det för att slippa ogräset lite. Såg idag att det finns jord anpassad för just dessa växter men det kanske är bättre än sand i alla fall. Jag köpte Rhodendenrod gödsel i form av små pellets förra året och det skall slängas på tidigt på våren och sen en gång på sommaren står det. Det verkadr som den fick lite fart efter att jag gödlade med detta.

Aqvakul
Rhododendron kräver kemiskt sur och fuktighetshållande jord. Ös på med löv (gärna ek eller bok), ogödslad torv eller ev sk Rhododendronjord. Vattna rejält. Skapa en rejäl hög under busken som hålles är fuktig. Detta ärt det viktigaste.

Gödsla gärna tidigt på våren och ev. lite efter blomningen. Gödsla inte för mkt, det går bra med vilket NPK som helst typ Blåkorn.
henrikrosen
Fungerar det att ta från övre lagret i komposten och lägga på?

Busken är ungefär 1,70 x 1,70 och ca 1,5 hög. Den har varit där sedan tidigt 80-tal.
Blåklint
Roddisar kan tas ner kraftigt om det är kala grenar med Bladtofsar bara uppepå. Gjorde det i mitten-slutet av Juli i somras, på mitt Trädgårdjobb, efter en diskussion med Ägaren av den.. Den här var bara ca 1 m hög.. men hade ändå blivit så. Drog ner den med Grensax lite här och var till ca 30 cm, sparade dock 2 lågväxande blad.. Efter några veckor var det fullt med nya gröna skott, till nästa års grenar! Lärde mig det på Skogskyrkogården, där jag också jobbat. Där grabbarna tog ner en ca 3 meters vildvuxen Roddis vid en "övergiven" gravyta. Men Busken var fin och hade jättetjocka stammar och grenar efter många, många års växande. De tog Motorsågen och drog ner den till en hårt stubbbad sak, med sparade stubbade grenar, till kanske ca 60-70 cm. Inte ett blad kvar.. Tänkte att den där har nog gjort sitt.. Men sen så kom det nya fina gröna skott och den fick börja om igen. Så detta gör man då efter blomning typ Juli-Aug, så det hinner växa på nya skott till återväxt för följade år.
Thomas Wahlqvist
Så trist att man inte kan bevara en stor Rhododendron ens på skogskyrkogården.
Måste det alltid beskäras som i HSB?

Snart vet ju inte folk hur en naturlig planta kan se ut efter 30-40år.
HelenJ
Jag går utbildning till trädgårdsmästare på Norrviken. I torsdags och fredags kapade vi ner mängder med rhododendron där. En del kapades ända nere vid marken (med motorsåg eftersom grenarna var så tjocka), en del beskars längre ut på grenarna för att bygga upp en ny bullig form, och några tog vi bara in någon decimeter på så snitten inte ens syntes i det gröna.

På Norrviken har man goda erfarenheter av att det bryter massor med nya skott så man kan bygga upp den bulliga formen igen. Dock blir tillväxten nästa år så stor att man bör toppa de nya skotten igen då. Det har varit en period på ca 8-10 år som all beskärning försummats, så därför har rhododendronen tenderat att ta över hela parken. Somliga exemplar är verkligen enorma! Det skar i hjärtat vid tanken på att göra detta, men jag har sett exemplar de beskar förra året, och de ser jättebra ut!

Kompostjord går bra, men den får som sagt inte innehålla kalk. Bok- och eklöv är det absolut bästa, då hålls fuktigheten samtidigt som löven sakta bryts ner till perfekt jord. Be gärna grannarna om löv om du inte har så det räcker själv. De blir säkert glada över att bli av med dem. flirting.gif
Alexander-VG-zon3
beskär efter blomningen om man måste . då klipper man ner den i en kulle form till ca 30cm . annars håller jag med om en riktig gammal och väl vuxen roddis med grova stammar är snyggast !

gödsel ger man till den efter den blommat . ingen annan tid på året . och jordförbättra till våren roddisjord .

ska man ha täck bark eller kompost på jorden ska den inte ligga upp på stammarna . det hjälper inte mot ogräs att täcka ytan . fröet gror även i täckbarken .
Christer i Falköping
Alldeles rätt att skära ned den om den ser risig ut! Går som sagt att beskäras riktigt hårt om du vill det. Det sägs att Augusti är bästa tiden att göra det på, men själv har jag gjort det i juli utan att det blev problem av det.
Lycka till!
Christer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Christer i Falköping @ 18-10-2008, 18:05) *
Alldeles rätt att skära ned den om den ser risig ut! Går som sagt att beskäras riktigt hårt om du vill det. Det sägs att Augusti är bästa tiden att göra det på, men själv har jag gjort det i juli utan att det blev problem av det.
Lycka till!
Christer.

den skapar ju knoppar året innan . klipper man den i juli-aug så blommar den inte till våren-försommaren .

och sedan beror det väl på vad man menar med risig , är det lite döda grenar i mitten och gula blad så är det bättre att rensa ur och ta veck döda grenar och göda och vattna så att den växer bättre . man får då en mycket vackrare buske än att klippa ner . tycker jag ! .

Christer i Falköping
Har man en riktigt stor tomt kan man mycket väl låta den vara även om den ser risig ut. För visst är det vackert med stora gamla rhododendron.
Men de flesta har ju bara små villaträdgårdar. Då gör det inget om man skär ned dem radikalt tycker jag, även om det handlar om döda grenar m.m. Finns ingen anledning att ha en växt som man retar sig på då. Det brukar bara resultera i att de tar bort den helt istället.
Då kan man även stå ut med att den inte blommar ett år, för man vet ju hur mycket finare den blir kommande år istället.
Christer.
HelenJ
CITAT (flaxss @ 18-10-2008, 19:59) *
den skapar ju knoppar året innan . klipper man den i juli-aug så blommar den inte till våren-försommaren .

Vi klippte bort mängder med knoppar igår så blomningen till våren blir ju förstås mindre. Men det gör inget om man får en mycket snyggare planta som inte konkurrerar ut allt annat, och som ju kommer att blomma ännu mera året därpå istället!
Alexander-VG-zon3
jag har själv bevittnat nedklippta roddisar efter blomningen som skapat nya knoppar på hösten . plus man fick se den blomma det året . det är ju synd att missa det !

en utrensning av grenarna och toppa in och gödsel och vattnig och ev jordförbättring ger en snyggare buske .
Aqvakul
CITAT (flaxss @ 19-10-2008, 09:16) *
en utrensning av grenarna och toppa in och gödsel och vattnig och ev jordförbättring ger en snyggare buske .

smaken är ju "som baken" delad...

Ibland blir växter helt enkelt för stora, ibland har det "löpande underhållet" eftersatts - då kan bästa alternativet faktiskt vara en radikal beskärning....
Alexander-VG-zon3
iför sig jag har inte sett busken som ''ska'' stubbas ner . så jag kan inte uttrycka mig om det om jag tycker den ska klippas ner helt eller andra sett . oftast för busken skull och för ett bättre resultat att man lugnar sig med att klippa ner och istället förbättrar på andra sett . men som sagt det är vad jag tycker ! andra får tycka vad dom vill .

ska man beskära ner den så kan man göra som jag skrev då får man åtminstone bättre , än rakt över . och efter blomningen nästa år .

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon