Thé
Susade förbi rosariet nu på förkvällen eftersom jag behövde lukta på och titta på olika rosor i verkligheten. Det var mycket intressant.

Så här ser det ut på håll:
[attachment=20199:Rosariet.jpg]

För det första hade många rosor betydligt mindre blommor än jag inbillat mig, förmodligen för att man mest ser närbilder.

Exempel: Buff Beauty:
[attachment=20197:Buff_Beauty.jpg]
Blommorna var nog inte mycket mer än 5 centimeter. Det står säkert i alla beskrivningar, men jag har liksom inte tänkt på det.

En ros som var både fin och luktade otroligt gott var Gertrude Jekyll:
[attachment=20198:Gertrude_Jekyll_2.jpg]

Där fanns både Yellow Charles Austin och Graham Thomas och den sistnämnda tyckte jag var klart överlägsen. Vackrare växt och bättre doft. Mycket spännande att kunna jämföra i verkligheten!

Jag såg även Irma och blev ganska imponerad. Hon växte också väldigt vackert, men det kan ha med beskärning att göra. Fast jag tyckte att många av rosorna såg lite si och så ut, ur den aspekten.

Bästa doften, då? Jag gjorde stora utropstecken efter Mme Isaac Pereire som doftade helt gudomligt!! Jag har aldrig hört talas om rosen tidigare, men jag måste nog skaffa mig en sådan.

Största överraskningen för mig var nog att Felicia var så fin smile.gif

Jag avslutar med en kvällsbild av min Albertine, tagen i min trädgård. Det var i rosariet i Ystad jag såg Albertine för första gången och blev förtjust. Och hittills är hon min finaste ros:
[attachment=20203:Albertine_kväll.jpg]
Christina i Taxinge~
Men åååååååå vad det har växt i rosariet sen jag var där för några år sedan!!
Knappt man tror det är samma ställe!
Men som sagt i annat inlägg - rosor växer med en himla fart!

'Mme Isaac Pereire ' är en bourbonros som mycket riktigt doftar nåt sanslöst. Kallas ibland 'bordellmamman' av skojfriska forumister för sin parfymdoft och 'shabby chic-utseende' biggrin.gif
Måste spaljeras eller bindas upp eller växa i rostorn - långa, slingriga grenar....

Vilken fin Albertine du har!
Min slängde jag bort eftersom den bara frös ner varje vinter.
Det är skillnaden på zon 1 och zon 3 smile.gif

Aqvakul
Albertine!! wub.gif
Helenavborg
När jag fortfarande hade min salig Buff Beauty var blommorna minst 8 cm stora! Hon kanske förtog sig så att hon dog.
Kajsa
Där skulle man gått en dag och njutit, vacker byggnad, ett gammalt slott ?
Thé
Kajsa, det är ett Franciskanerkloster från 1100-talet och det finns två längor kvar. Ursprungligen var gården kringbyggd. Det inhyser ett museum som jag inte riktigt vet vad de visar för tillfället.

Det finns förresten en sidan med en lista över alla rosor i rosariet:
http://www.subrosa.nu/41/rosforteckning1.htm

Den stämmer inte riktigt, jag letade förgäves efter Zephirine Drouhin, men kunde inte hitta den. Däremot hittade jag Leander och Martha, som jag inte visste fanns där.

Helenavborg: 8 cm, det låter något det. Kanske kan bli en Buff Beauty för mig med smile.gif

Christina, tack för infot om Mme bordellmamma, undrar vad man själv kommer att kallas om man skaffar en sådan? smile.gif Men den var helt ljuvlig... läste att den kräver optimala odlingsbetingelser, och det vet jag tyvärr inte om jag kan ställa upp med. Men det är väl bara att byta ut all jord till sådan där dyr från påse?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon