Jag undrar om det är någon här som vet ifall Påskliljor (narcisser) är giftiga??
Jag har en 1,5 åring som gärna plockar dem..
Vilken del av växten i så fall?
Är det om man äter den, eller bara om man får den på huden?
Vad händer om man äter blad/blomma?
*Stintan*
24-06-2008, 20:59
Ja påskliljor är giftiga. Själv får jag eksem av växtsaften. Så äta är nog bäst att låta bli.
http://linnaeus.nrm.se/flora/giftig.html
Åsa, mälardalen zon 2
25-06-2008, 08:25
Fast så himla farliga är de inte att man behöver ta bort dem, massor av vanliga växter i våra trädgårdar och i naturen är giftiga, många av dem har dock ingenting som lockar till förtäring. Och för att allvarligt förgiftas av flertalet växter måste man äta många kilon av växten. Man måste ex. äta ca 5kg rabarberblad för att det ska vara farligt för en vuxen. Det kanske räcker med några kilon för ett barn men jag tror ingen som har smakökar kan pressa ner så mycket i magen.
Inga barn (om man inte räknar tonåringar som drogat sig med växter) har förgiftats av växter i modern tid att jämföra med de ca 200-300 barn som förgiftas av tändvätska varje år.
Låt ungen plocka giftiga växter som påskliljor, vitsippor, blåsippor, liljekonvalj. Har man känslig hud kan man dock undvika växter med irriterande växtsaft ex. påskliljor som en del inte klarar.