Full version: STEVIA
joulanta
Jag har 2 steviaplantor,Men hur ska jag använda dom?? Finns det nån som vet så vore jag jätteglad.
kompiskram.gif Den är ju jättesöt 300 gånger sötare än vanligt socker fast mycke nyttigare
*Stintan*
Man kan torka bladen och krossa dom och använda som sötningsmedel. Det behövs inte mycket i en kopp kaffe eller te t.ex.
katah
jag torkar bladen, mal till pulver i en mortel och förvarar i en liten glassburk.
jag använder den till all sötning av kakor, egen glass.
aLLA gillar inte stevia-smaken, så man kan pröva sig fram med mängden.
när man använder både stevia och socker förstärker stevian sockersmaken så man behöver mycket mindre socker än vanligt.

Om man skördar och torkar 2-3 veckors mellanrum hinner man få mycket från två plantor.
Jag har en övervintrat planta ( i frostfritt växthus) som har levererat hittills nästan en desiliter steviapulver och det räcker långt med tanke på att en tredjedels tesked räcker långt wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon