Sussie F-Flower
Har köpt 4 st olika succulenter idag som jag tänkte plantera tillsammans i en vid skål/fat.

Har nyss varit och gått vid älven, och har hämtat lite fin badstrands-sand, små stenar, lite grenar m.m.

Nu undrar jag hur jag ska blanda jorden så att det blir bra för växterna? Läste att de vill ha kalkrikt.
Har hemma: vanlig plantjord, koskit på påse, fin sand, lecakulor. (krossat äggskal?)

Ska jag ta bort jorden/torven som växten står i nu?

Undrar också om någon vet vad dom 2 till vänster heter. Stod inte på krukorna och personalen visste inte...

Tacksam för svar.
Mvh/Sussie.
igl
de till vänster borde vara några Echeveria. Du får söka på det namnet och se hur de vill ha det. Förmodligen genomsläpplig jord och lite vatten.
mvh
inger
Sussie F-Flower
Tack igl!

Nu är det klart! Så här blev det.

en till...
eden
Jäkligt snyggt, bara så enkelt.
Sussie F-Flower
Tack eden!

Ja, jag får hoppas att jag gjort så att växterna kommer att trivas, så att de lever länge, länge.... wub.gif

Har inte haft så många succulenter i mitt liv, och de jag haft har väl inte levt så länge... no.gif
(förmodligen kanske för att jag inte visste/tog reda på, confused.gif rtfm.gif hur succulenter ville ha det).

Jag har skött alla mina växter på samma sätt (inte konstigt att så många har dött... -cry-.gif ) fram till att jag började med orkidéer för 6 år sedan. Då först insåg jag slap.gif att det inte gick att behandla alla lika... no.gif

Tur att man vaknar nå'n gång...! blush.gif flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon