EmMi
Hej,
jag skulle behöva lite hjälp i planerandet av vår vinterträdgård som håller på att byggas, främst kring vad man kan tänkas behöva för typ av belysning, om det kan tänkas räcka att man monterar upp några armaturer vintertid längst in? Vi planerar elen och jag behöver tips på armaturer och vart man placerar eluttag...

Vi bor i Västernorrland. Det är vattenburen golvvärme. Rummet är ca 23kvm. Det är vikparti med glasdörrar längs två sidor och vägg längs två sidor. Vår tanke är att rummet ska användas året om, men det beror lite på utetemperatur under vintern och hur pass bra fönstren (U-värde 1.7) håller... Tak och väggar är fullisolerat. Stengolv.

Vi har tänkt att använda rummet för uppdrivning av diverse fruktträd och annat. I dagsläget har vi växter som passionsfrukt, kapkrusbär, avokado, citronträd, druvor, tamarillo, granatäpple, kiwano osv. Samt att vi vill kunna umgås i rummet runt ett bord. Så det skall både fungera som växthus och sällskapsrum.

Det finns vatten i rummet, men ej golvbrunn eftersom vi inte ville ha lutande golv...i efterhand så har jag kommit på att det finns ju sådana där snygga avlånga sifoner, hade kanske vart bra att kunna använda en golvskrapa och skrapa ned vatten, men då blir det ju å andra sidan annat krav på väggar också...

Någon som är intresserad av att hjälpa oss med lite tips på vad som kan vara bra att tänka på nu i uppbyggnadsstadiet, mest bråttom är det med belysningsplaneringen?

[attachment=20222:vt.jpg]
mieb
Jag har inga tips egentligen att ge, men jag måste bara säja att det verkar helt underbart med en vinterträdgård! Bara namnet är ju helt ljuvligt och väcker inspiration och ett enormt habegär, det är nog en riktig dröm för väldigt många. happy.gif

När det gäller växter så är det ju jättekul med tropiska växter, framförallt om man själv smaskar i sig frukten och pillar ner kärnor! Men ett tips är att skippa tamarillon för den luktar inget vidare faktiskt. Satsa på tamarind och carambola de blir jättefina! Tamarinden växer ganska snabbt och blir ett träd med plymlika blad som slår ihop sig vid beröring och om kvällen. Carambolan (stjärnfrukt) växer inte lika snabbt men blir också ett väldigt fint litet träd.

Lycka till med bygget och hoppas att du får lite tips och råd! wink.gif
Alexander-VG-zon3
ser bra ut !!

angående tamarillo så värst mycket luktar den inte . man måste ju inte röra bladen . problemet är nog snare att den växer ca 50-100cm per år . vackra stora blad och ger frukt om den trivs .

grnatäpple kan nog bli väl förvarmt om vintern . den villa gärna övervintra mörkt och svalt runt 0c +10c . kyla behövs främst för bra tillväxt och att sätta knoppar . lika så vindruva vill ha ännu kallare . resten av växterna kommer trivas bra där om det håkller en vinter temp på +10c +15c .

lysrör borde räcka för vintervilande växter . det är väl vit ljus växter v ill ha ?
EmMi
Som jag kan se det så är Tamarillon väldigt lik Kapkrusbär, till växten sett. Jag började nästan tvivla på vad jag fått upp ;-) Men vi får se vad som utvecklas av Tamarillon när den vuxit på sig. Carambole, ja en sån jättestor har vi haft, men den dog i höstas. De är rätt läckra och sticker ut lite. Hade en jättestor Granatäpplebuske också, som jag gillade starkt, men den dog också i höstas...har dock drivit upp nya som är på G nu. Har även fått upp Fuijoa (kallas även Pineapple Guava), ska bli spännande.

Ja, fast det var väl inte det vi skulle tala om :-)
Åter till belysningen. Som jag förstått det så finns det även tex blå växtbelysningen. Vet inte i vilka fall man har det? Under vintern, för många växter vilar...? Någon som kan mer om detta?

Är lite inne på att antingen kunna hänga upp mer belysningen om/när så krävs beroende på tex årstid, eller bygga in i taket och kunna dölja då den ej behövs, med någon lucka eller så? Vad tror ni?
Alexander-VG-zon3
CITAT (EmMi @ 07-07-2008, 21:27) *
Som jag kan se det så är Tamarillon väldigt lik Kapkrusbär, till växten sett. Jag började nästan tvivla på vad jag fått upp ;-) Men vi får se vad som utvecklas av Tamarillon när den vuxit på sig. Carambole, ja en sån jättestor har vi haft, men den dog i höstas. De är rätt läckra och sticker ut lite. Hade en jättestor Granatäpplebuske också, som jag gillade starkt, men den dog också i höstas...har dock drivit upp nya som är på G nu. Har även fått upp Fuijoa (kallas även Pineapple Guava), ska bli spännande.

Tamarillo är inte likt physalis tycker jag ,,Trädtomat ser ut så här

http://www.pixbox.se/pic_show_id21870527.html ( min egen )

och så här ser physalis ut ( bild lånad från nätet )

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm..._peruviana0.jpg

Lady Hamilton
Som belysning rekommenderar jag Lysrörs armaturer 58W hellst, men det går bra med 36W också. Dessa har man enklast hängades i kedjor från taket. Har ett vinterisolerat uterum ca 28m² (Glasen har U-värde 1,2) som jag har växter i vår/vinter och använder som 'uterum' på sommaren. Den stora fördelen med lysrörs belysning är att de är flexibla och ger ett bra ljus både för växterna och för människor att vistas i, använder du lysrör får du 'gratis' ljusterapi på köpet. De flesta eluttagen har jag moterade högt upp, över fönsterhöjd. (Har trä ca 35cm från taket o ned) Detta gör det enkelt och bekvämt att placerar uttagen till armaturerna men det kan även vara bra att ha uttag lite högre upp monterade på väggen, till värmefläkten m.m.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon