GrönAnna
24-06-2008, 22:14
Jag fick tre ljuvliga rosplantor i present, Mme Pierre Oger. Har googlat och hittat väldigt lite om den, men jag får intryck av att det är en lite kinkig ros, stämmer det? Har ännu inte planterat dem, ville veta lite mer först. Jag bor i zon 3 och rosen rekommenderas zon 1-2, vad bör jag tänka på vid plantering? Måste de stå skyddat i söderläge eller kan de klara sig ändå om jag vintertäcker?Funderar annars på om jag kan plantera dem i varsin stor kruka, kan det funka? Tar tacksamt emot råd! Alla tre står i blom nu, med de mest fantastiska bollformade blekrosa blommor, doftar underbart. Vill ju gärna att de ska överleva!
[attachment=20223:DSCN4639.JPG]
Här lite fakta från Rosbibeln LÅG, rosen är en mutant av Reine Victoria och rosorna har samma skötselråd, det är en Bourbonros, föga härdig zon 2, angrips ibland kraftigt av svartfläck och även mjöldagg, blir ca 1.5 x 1.2 m, doftar delikat. Svårodlad, kräver det bästa.
Jag skulle valt stora krukor och köpt 50 l säckar med rosjord och planterat i och övervintrat dom svalt och mörkt. Om du inte har ett mycket skyddat läge och vill ta en liten risk, täcka dom noga sen höst och hålla tummarna, det beror på hur kära rosorna är ?
Ezereht
24-06-2008, 22:54
vad är det i rosgjord egentligen? som gör den "Jättebra". Vad vill rosor ha?
GrönAnna
24-06-2008, 23:09
Tack Kajsa! Otur att de ömtåliga stackarna hamnat hos mig! Jag tror jag provar stora krukor, kan bli snyggt. Övervintringen blir svårare att få till, svalt kan jag klara (+5 inne i torpet), men ska det vara helt mörkt? Har ett gästhus som är ouppvärmt på vintern, men riktigt mörkt är det inte där heller.
Nej ta torpet, man får ta det man har tillgång till, kanske kommer rosorna växa en del när det blir ljusare, men bättre det än att dom dör ute. Håller tummarna. Tror det blir så fint i krukor.
Ezereht, här en länk om rosjord jag hittade på Google i hastigheten
rosjord
GrönAnna
24-06-2008, 23:28
Okej, då blir det stora krukor och in i torpet till vintern och tumhållning här oxå. En fråga till: ska de ha ngn liten vattning under vintern, eller stå helt orörda?
Jag har många krukor i garaget, stamrosor och andra rosor och jag vattnar dom lite varje månad, har 2 - 5 plusgrader där och mörkt, lite svår balansgång men lite fukt då och då, men passa så dom inte blir för blöta då ruttnar rötterna. Får rosorna ohyra ( det får mina i nov/dec ) så får du köpa en sprayburk och spruta mot otygen, men jag har också pelargoner och fuchsior i garaget som för in ohyra.
Kryddan03
24-06-2008, 23:40
Lillahuset blir väl bra annars. För det blir väl aldrig frostgrader där inne? Med tanke på att du skall få plats med tre 50-literskrukor.
Den är verkligen otroligt vacker!
GrönAnna
24-06-2008, 23:49
Hej Kryddan! Hjälper du till att kånka krukor när det blir dags? Vet inte säkert om det håller sig över noll-strecket i gästhuset alltid? Som tur är så är det långt till vintern, så jag hinner klura ut vilket som blir bäst.
Ska försöka följa dina råd efter bästa förmåga, Kajsa, tack igen!
Kryddan03
24-06-2008, 23:59
De blir ju minst 1,5 m höga och nästan lika vida... så självklart hjälper jag till! Det är väl bara att dra på sig handskar och mygghatten för att värja sig mot alla taggar.

Lite frost är nog ingen fara. Det blir ju frost i zon 1 och 2 också emellanåt.

Annars kanske man kan arrangera några fula (?) vinterskydd av sådana där frigolitlådor Svante brukar få firrar i och en massa halm. Skruda dem som stora kärvar till jul, kanske?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.