Full version: Tomater
goosefoot
Mina tomater (black cherry) växer mig ur balkongen! Jag har två plantor i en gigantisk plastback och ändå växer de överallt. Ska jag klippa av utbrytarskotten så att den får mer energi till de som växer uppåt? Det är inte så många blommor på dem ännu... Nån sa att jag borde "tjuva" mina plantor, vad innebär det?
Är det något jag borde göra med mina physalisplantor också (de har massor med blommor)?

Jag har aldrig balkongodlat innan, men det är fantastiskt roligt! Häromdan hade jag en vän på middag med bland annat hemodlad regnbågsmangold. Sockerärtorna gick bra i början men nu verkar de ha avstannat fast det ser ut som blommor och nya skott är på gång. Mer näring?
hjärtegull
Jag säger bara www.tomatsidan.se : P

Världens bästa sida vad det gäller tomatfrågor.

Lycka till!
Åsa, mälardalen zon 2
Såhär gör man då man tjuvar tomat

tyvärr brukar det vara svårt att få ordning på en sort som tjuvas fall man inte tjuvar medans tjuvarna är små. Sorten du har är en ganska storväxtsort, lagom jordvolym till en sån är runt 20liter/per planta. Har man mindre än så måste man vara extra noga med regelbunden vattning och gödning
skogstroll
om man har massa olika sorter som man inte vet måste tjuvas, kan man tjuva alla då eller "lider" någon sort av det? wacko.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Man brukar inte få så mycket frukt på busktomater ifall man tjuvar dem.
goosefoot
Tack för svar! Jag klipper av det som rymmer alltför långt och inte har blommor. Tillsammans på de båda plantorna finns kanske 10 blomklasar, varav en har pyttetomater! Enligt tomatsidan skulle man ju gjort en massa saker... Jag köpte bara den största plastbacken jag kunde hitta på claesohlsson, dränerade med leca och fyllde upp med u-jord. Men då kanske jag ska gödsla nu då, när de blivit så stora? Nästa år ska jag göra mer rätt än i år wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon