Tänkte bara berätta om en liten utflykt jag gjorde idag här i stockholmstrakten; jag tyckte i alla fall själv det var väldigt roligt.
Från motorvägen här i närheten hade jag sett att det fanns syréner i ett isolerat, beskogat, område mellan motorvägen och ett industriområde. Idag tog jag bilen dit, och med ryggsäck i hand traskade jag mot syrenerna.
Redan när jag var ett par hundra meter från där jag sett syréner började jag hitta kulturväxter: hagtorn, akleja, allium, try (rosentry tror jag, men det kan vara skogstry). Dessutom en hel del växter som antydde att området tidigare varit betesmark, bl.a. gullviva, korskovall, gulmåra, nyponros och gigantiska pelarformade enar.
Ytterligare lite närmare syrén-området hittade jag ett par körsbärsträd som tydligen självförökade sig, samt vinbär och krusbär.
Nu kunde jag se att hela det område där jag sett syrener var täckt av gullregn! Dussintals jättestora gullregns"träd" och hundratals mindre som grott ur frö. Marken var delvis täckt av Vintergröna och myriader nygrodda gullregnsplantor.
Så hittade jag själva husgrunden. Det växte småträd på grunden, men rester av bl.a. lättbetongblock och en järn-varmvattens-beredare fick mig att inse att huset inte kan ha varit särskilt gammalt - gissningsvis byggt på 40-talet och rivet på 70-talet när motorvägen byggdes?
Syrénerna verkade må rätt bra men hade inte alls spritt sig lika vildsint som gullregnen. De hade blommat över så jag kunde inte avgöra vilken färg de hade.
Jag gick runt husgrunden och kom till brunnen - och ett stort bestånd Kroll-lilja! Säkert 30 blommande rosa Kroll-liljor och ett lika stort antal utan blommor!
På vägen tillbaka till bilen hittade jag bl.a. en lidande ädelsyren i blomning med vita blommor, och en vitblommig ros-liknande buske jag inte kände igen.
Jag tog med mig några gullregnsplantor, några skott av try, samt två stycken unga plantor av kroll-lilja. Jag vet inte om det är riktigt lagligt att göra så, men ingen torde i alla fall sakna dem.
Kort sagt en trevlig och intressant utflykt. Önskar bara jag kommit ihåg att ta med mig kamera!