Vi behöver ha en bänk på altanen där vi kan ställa saker ovanpå och gömma andra inunder. Vi har rätt klart för oss hur den skall se ut, problemet är att vi inte hittar någon sådan i affärerna. Det finns massor med utemöbler men väldigt få bänkar. Var ställer folk sina krukor, halvfulla jordpåsar mm mm? Sen några år tillbaka har vi en bänk från Rusta, den är bra men är alldeles för liten!
Den vi drömmer om är ca 150 -160 cm lång, 40 djup och höjden bekväm att stå och greja vid. Det skall finnas en hylla inunder. Vi hade tänkt att ha tex markisväv runt den så att allt inunder inte syns, allt för att det skall se mer ordningssamt ut.
Det lutar åt att vi nog måste snickra ihop något själva men vi är inte så himla händiga.
Är det någon här som har idéer eller vet någon sajt där man kan hitta en bra beskrivning? Vad skall man ha för material tex? Vanligt tryckimpregnerat? Bänken kommer att bli utsatt för väder o vind.
Hej!
jag är väl inte direkt händig själv, men kan iaf erbjuda min ödmjuka åsikt!
Tryckat är väl bra om ni inte har tänkt måla den, annars kan man ju måla i utonhusfärg istället
och då är det bara onödigt dyrt med tryckat.
Och så funderade jag på hyllan med markisduk kring. Ett alternativ kan ju vara att ha lådor/backar av trä istället. Man kan måla dem för att de ska vara fina, det blir lättare att ta fram saker osv. Gör bara hål i dem så att de inte vattenfylls. Jag tror liknande träbackar finns på typ ikea el rusta som del av grovförvaringssystem...
lycka till!
*Stintan*
01-07-2008, 19:40
Ska man göra det riktigt enkelt för sig så kan man köpa lösa delar till en sån eller två här på IKEA. Finns stolpar som är 110cm som man kan kapa av lite så det blir lagom arbetshöjd. Och sen bara måla. Man kan ju bygga med höga stolpar i bakkant och skruva fast ett hyllplan som vägg om man vill ha krokar att hänga saker. För att få tillräcklig längd behövs alltså 6 st stolpar(tre på baksidan +3 på framsidan)Finns hyllplan som är 50cm djupa. Vill man göra det besvärligare för sig kan man bygga något liknande själv av tryckimpregnerat. Eftersom ni vill ha den så lång så behövs nog mittstolpar för stabiliteten.
Länk
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categori...ge/10364/10898/Det finns lägre hylldelar
[attachment=20496:gorm3.jpg]
Platinum
01-07-2008, 19:53
Vill ni göra det enkelt så köp ett hyllsystem från ikea med rejäla reglar som ni sedan bygger om så ni får det som ni vill ha det.
Vill ni bygga helt från grunden själva så reglar 4,5*4,5 och sätt korsstag på baksidan. Sen behövs ju brädor, rekommenderar 22 mm eller lite grövre om ni ska ha jordsäckar nertill.
Dålig skiss men hoppas ni förstår hur jag menar:
Jättebra tips från er alla! Tack! Nu har vi något att utgå från.
Kanske för sent med mitt svar men jag har hittat ett suveränt planteringsbord modell lite större i en bok jag köpte häromdagen.
Snickra för hem och trädgård av Leif Qvist.
Tyvärr hittar jag ingen bild på nätet och jag tror inte man får fota från boken och lägga ut.
Han har beskrivit bra hur man bygger och hur mycket virke som krävs, med mått mm.
Vi ska i dagarna själva bygga den och sen kan ni få se kort
Jag föreslår att ni bygger i plywood 4mm räcker på tre sidor med ben i en dimention som kan vara 45x45 eller något mindre Bänkskiva och golvet i skåpet kan ni ta formplywoob som är ganska fuktsäker allt skruvas ihop med möbelvinklar där så behövs
Lycka till
Jag lovade ju en bild på planteringsbordet.
Min lille gubbe har varit så duktig, jag är mer än supernöjd!!
[attachment=21936:Planteringsbord5.JPG]
Fyra cementplattor ligger i mitten så jag kan slabba bäst jag vill!
Den är 160cm lång så där ryms många saker!! Och futtiga 400pix och tre timmars effektivt jobb...vad skulle en sån här kosta färdig att köpa på nåt plantage??
Klockrent!!!! Smart med krokar att hänga på!
CITAT (Suz @ 29-07-2008, 22:57)

Jag lovade ju en bild på planteringsbordet.
Min lille gubbe har varit så duktig, jag är mer än supernöjd!!
[attachment=21936:Planteringsbord5.JPG]
Fyra cementplattor ligger i mitten så jag kan slabba bäst jag vill!
Den är 160cm lång så där ryms många saker!! Och fyttiga 400pix och tre timmars effektivt jobb...vad skulle en sån här kosta färdig att köpa på nåt plantage??
*Stintan*
30-07-2008, 06:42
Perfekt Suz
Tackar!
Och som sagt...det var faktiskt plättlätt!
Och billigt!
Och fint blev det tycker jag
Himla snyggt! Inspirerande

Skall se om jag hittar boken.
MVH Emma
kerstinh
22-01-2013, 09:31
Jag tänkte se om jag kan bygga ett enkelt planteringsbord i år. Har inte funderat så mycket på detaljerna än, men jag tänkte bygga efter vad jag såg på en blogg där någon hade byggt upp två torn med stora stenar (tegelstenar eller jag tänkte nog kanske ta stora betongblock som man använder när man murar upp murar) som bara las på varandra och sedan las ett "hyllplan" på stenarna, sedan fler stenar och en arbetsbänk. Det blir lite rustikalt, men jättefint tycker jag. På hyllplanet tänkte jag ställa krukor och backar med jord synliga. Tror det kan bli snyggt om man väljer lite fina kärl till det. Annars är det ju bara att sätta krokar under arbetsbänken och hänga upp en bit tyg.
Lycka till med byggandet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.