Virriz
Hej alla!
Beställde rosor igår (två Fantin Latour och ett gäng The Fairy) och bara undrar över om ni vet hur lång tid det brukar ta med leverans?
Och jag har inte fått något bekräftelsemail heller?

Undrar även hur man hanterar rosorna när jag får dem, för jag ska ju ha dem på landet, och det kan ju ta några dagar innan jag kommer dit efter att leveansen kommer.

Någon som har erfarenhet av Fantin Latour förresten?
Jag tycker dom ser såååååå vackra ut!!! biggrin.gif
Anki V
När jag beställde från Rosenposten fick jag inte heller någon bekräftelse.

Jag hade angivit vilken vecka jag ville ha leverans och det fungerade utmärkt. Jag beställde i januari och fick leveransen i maj.

Vad som klickade en aning var att posten här i Sverige inte meddelande mig att rosorna fanns för avhämtning, de låg kvar på posten i 6 onödiga dagar. Sammanlagt så hade rosorna varit på resa i 9 dagar innan de nådde mig. Gissa om jag var orolig över om de skulle klara sig.

Genast jag fick dom så ställde jag dom i en hink med vatten. Dagen efter gjorde jag ordning en "lervälling" som de stod i under 3 dagar innan jag fick möjlighet att plantera. När jag skulle transportera dom till landet så svepte jag bara en plast runt de leriga rötterna.

Alla dessa 27 rosor lever och mår bra fortfarande efter tre år fast jag har en ganska tuff zon.
/Anki

Eva 33c
Jag har köpt rosor från Rosenposten ett par gånger och är mycket nöjd. Jag har beställt på vintern och bett om leverans en viss vecka. MEN jag tror att de bara handlar med barrotade plantor, eller är det någon annan som vet något annat? I så fall kommer du förmodligen inte att få dina rosor förrän till hösten när de gått i vila. Maila och fråga tycker jag.
Virriz
CITAT (Eva 33c @ 25-06-2008, 13:41) *
Jag har köpt rosor från Rosenposten ett par gånger och är mycket nöjd. Jag har beställt på vintern och bett om leverans en viss vecka. MEN jag tror att de bara handlar med barrotade plantor, eller är det någon annan som vet något annat? I så fall kommer du förmodligen inte att få dina rosor förrän till hösten när de gått i vila. Maila och fråga tycker jag.

Jag har tydligen missat något för jag trodde att man kunde plantera barrotade även i början av sommaren... smile.gif

Men jag får kontakta dem och kolla! Tack!
Eva 33c
CITAT (Virriz @ 25-06-2008, 15:12) *
Jag har tydligen missat något för jag trodde att man kunde plantera barrotade även i början av sommaren... smile.gif

Fast jag vet inte om en vecka efter midsommar fortfarande kan kallas "början" av sommaren? rolleyes.gif
Det stod någonstans på sidan att rosor som inte hade tagit sig före 1 juli, men i övrigt hade hanterats rätt, ersattes. Det ger väl kanske en vink om att det börjar bli lite i senaste laget för barrotat. På vissa håll kan man se att e nu reas ut barrotade rosor tex.
Men om du mailar och frågar kan du väl tala om här vad de svarade, det kan ju vara bra för oss andra att veta också!
Virriz
CITAT (Eva 33c @ 25-06-2008, 21:11) *
Fast jag vet inte om en vecka efter midsommar fortfarande kan kallas "början" av sommaren? rolleyes.gif
Det stod någonstans på sidan att rosor som inte hade tagit sig före 1 juli, men i övrigt hade hanterats rätt, ersattes. Det ger väl kanske en vink om att det börjar bli lite i senaste laget för barrotat. På vissa håll kan man se att e nu reas ut barrotade rosor tex.
Men om du mailar och frågar kan du väl tala om här vad de svarade, det kan ju vara bra för oss andra att veta också!

Jag VILL att det ska vara i början av sommaren... flirting.gif

HJÄLP, nu är rosorna här, i början av sommaren eller inte!! Kan inte plantera ut dem förrän på fredag, hur tar jag hand om dom tills dess??!?!?
Christina i Taxinge~
Sätt dem i en hink med vatten och ställ i skuggan.
Eva 33c
CITAT (Virriz @ 02-07-2008, 17:19) *
HJÄLP, nu är rosorna här, i början av sommaren eller inte!! Kan inte plantera ut dem förrän på fredag, hur tar jag hand om dom tills dess??!?!?

Bra att veta att de skickar barrotat även vid denna tid! Undrar hur länge de levererar så, nån som vet? Lycka till med dina rosor förresten. Jag köpte massa rosor i våras därifrån till en rosenberså och de har tagit sig finat allesammans. Några får jag se blommorna på redan denna sommar. Kul!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon