henrikrosen
Jag har i år haft små vita kryp på två av mina rosor. Bladen blir helt bleka och växterna ser inte vidare ut. Hur får jag bort dem smidigast. Jag prvade spraya med vatten varje dag, samt vatten/såpa som jag hört skulle fungera men inget tog på dessa små varelser. Jag provade spraya med Radar men då var den ena rosen redan utom allt hopp.
Jag har även en liten ros som jag köpte i kruka på ica men som inte gillade vara inomhus så jag planterade den i trädgården. Den växter jätte bra men när knopparna kom så såg det ut som mögel på dem och blomman ser helt svart ut i mitten. Kan man göra något åt detta?
Åsa, mälardalen zon 2
Det vita djuren låter som rosenstrit.

Här kan du läsa om skadedjur på rosor

Ensak som inte står i artikeln är att har man mycket problem kan man testa med en hård nedklippning på våren med tanke på att rosenstriten övervintrar i skotten. Rosor brukar klara hård nedklippning men har man en sort som blommar på äldre ved så brukar blomningen utebli under säsongen efter nedklippningen.
henrikrosen
Den som är värst angripen är en flammentanz och den borde väl gå att klippa ner rätt hårt. Har bara haft den 1 år så den har inte blivit så jätte stor ännu. Har även en Sympatie som blev angripen av dessa små vita otyg men där fungerade det ganska bra med kallt vatten och såpavatten.
Åsa, mälardalen zon 2
Flammentanz blommar på äldre ved så där får du välja om du kan stå ut med silvriga blad och blommor eller ifall du kan klara dig utan blom ett år. Rosorna brukar klara stritangreppen bra det är mera en estetisk fråga.
henrikrosen
Den ser ju rätt tråkig ut nu. Får nog fundera över hur jag skall göra.

Tack för hjälpen Åsa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon