Full version: Objudna gäster
Majjijann
De här små gröna larverna hittade jag idag i några krukor som jag har tomater i. Ska jag bli rädd nu? Vad är det för larver? Krukorna står under fönstret med en stor björk över så de kan ha kommit därifrån. Observera att de inte satt på själva tomatplantan, utan de låg i jorden i krukorna. Jag slängde ut de jag hittade.

Ursäkta den usla bildkvalitén, jag äger ingen riktig kamera, får hålla till godo med mobilen...
[attachment=20232:DSC00223.JPG]
Åsa, mälardalen zon 2
Kolla noga på tomaten om det har börjat dyka upp små hål i bladen och du hittar gröna larver där så kläm, kläm, kläm grönsaksflyet älskar tomat och de blir snabbt feta rackare med utmärkt kamoflagefärg. Jag har börjat klämma grönsaksflylarver på mina tomatplantor.

Om larverna har trillat från björken är det liten risk att de tuggar på tomaten, både stekel och fjärilslarver brukar gå på bara något eller ett fåtal växtslag och tomat och björk har inte så mycket gemensamt så det brukar inte vara samma skadegörare som går på dessa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon