Full version: Vindruvor vissnar...
evalarsson
Hej!

Vi har fått problem med våra vindruvor på balkongen. Vi har två krukor, ca 50 liter vardera, och har planterat två staketdruvor i varje. Den ena krukan ser jättefin ut, lite vissna kanter på några blad men inget alarmerande. Den andra krukan däremot ser förskräcklig ut. Nästan alla blad har en halv till en centimer brungul, vissnad kant och hela lövet verkar "mjukt" och liksom böjer sig inåt. Vad tror ni det är för fel?

Det har tidvis blivit väldigt varmt på vår inglasade balkong, uppåt 40 grader vissa dagar, och då har jag vattnat extra, men i övrigt har jag vattnat en gång i veckan ca 3-4dl åt gången. Är det för lite? Hur mycket vatten och hur ofta behövs det? För några dagar sedan myllade jag ner extra näring och vattnade igenom ordentligt i bägge krukorna men har inte sett nån direkt skillnad.

Är det någon som har några tips att ge? help.gif

RibesRubusVitis
Tre till fyra DECILITER i veckan i en femtio liters kruka skulle leda till ökentorka direkt, men det skulle också få bladen att sloka genast. Normalt ser man på jorden om ytan är torr, annars är det inte förbjudet att känna med fingrarna. Är jorden bara väl genomsläpplig och krukan har hål i botten, kan du vattna nästan hur mycket som helst. Näring är mindre viktigt för vindruvor.
Eftersom förutsättningarna är identiska och den ena krukans plantor mår bra, måste det vara något annat än vattningen, kanske en sjukdom som mjöldagg eller liknande. Om luften blir mycket torr underlättas spridning av mjöldagg. Och 40 grader är väldigt varmt, försök att vädra emellanåt.
evalarsson
Hej igen och tack för svaret!

Jag har vattnat mer och oftare, men utan resultat. Jag har läst på lite om ohyra och sjukdomar men det verkar inte stämma ändå. Här är några bilder hur de ser ut just nu. Jag är oerhört tacksam för all hjälp! Det vore så fantastiskt tråkigt om de dog... -cry-.gif

[attachment=20537:DSC03861_1.JPG]
Så här såg de ut för tre veckor sedan. Den till vänster är en Spulga och den till höger är en Boskoop Glory.

Så här ser de ut idag...
[attachment=20538:DSC03869_1.JPG]
Spulga
[attachment=20539:DSC03870_1.JPG]
Närbild av Spulga
[attachment=20540:DSC03871_1.JPG]
Närbild av Boskoop Glory

Det här hittade jag på en av grenarna ut om det har någon betydelse (lite dåliga bilder men det är små vita "droppar", lite som kondens på ytan).
[attachment=20541:DSC03872_1.JPG]
[attachment=20542:DSC03874_1.JPG]

Ursäkta det långa inlägget men det är så mycket enklare att visa med en bild (eller många whist.gif ) än att försöka förklara hur det ser ut... Tusen tack för alla tips!

RibesRubusVitis
Tyvärr vet jag inte så mycket om vinsjukdomar; det händer att nyrotade rankor drabbas av mjöldagg inomhus, men det fixas med mjölkvatten. Symptomen på mjöldagg ser förresten helt annorlunda ut, som vitt puder eller ludd.
Men vissnade bladkanter drabbar ibland mina rankor när jag satt ut dem i solen innan de blivit avhärdade. Bladen måste utsättas gradvis för sol och vind, så att växtcellerna kan ombildas för att tåla starkt ljus och häftiga rörelser. Som regel kommer även nya blad, och de blir då härdade från födelsen.

Däremot kan jag lugna dig med de små dropparna eller kulorna. Om de inte springer omkring och förökar sig, är de med största sannolikhet intorkade sockerkristaller när ett överskott av sav pressats ut genom växtens klyvöppningar.
evalarsson
Okej tack, skönt att veta att de vita "kulorna" inte är något farligt. smile.gif

Jag var hos Weibulls igår och frågade om råd och de trodde också att det var för varmt så att de fått brännskador, men tjejen jag pratade med nämnde också vissnesjuka. Jag har sökt lite på det idag och det verkar oroväckande likt (snabb vissning, nyplanterad, varmt och fuktigt). Hur vet jag säkert om det är det eller bara brännskadat??? Det verkar ju visserligen vara en ganska ovanlig sjukdom men dödlig när den väl slår till, enda botemedlet verkar ju vara att gräva upp och bränna allt! ohmy.gif dunno.gif sos.gif

Nu åker jag på semester en vecka dessutom så jag får väl se hur det ser ut när jag kommer tillbaka... Men om någon har några bra tips eller råd är jag oerhört tacksam!
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker det ser ut som om plantan som blivit skadad inte var riktigt van vid sol när den ställdes på balkongen = jag tycker det ser ut som för varmt + för soligtskador, nytillväxten som kommer när plantan blivit van kommer att se bättre ut.

Du kommer dock behöva plantera isär dem åtminstone till nästa år, vinrankor vill ha gott om plats + de blir enorma växter både ovan och under jord. +Någon av plantorna kommer lida hur du än gör ifall de sitter tillsammans staketvindruvor (spulga) brukar vilja ha jord med lågt pH vanliga vindruvor som ex. Booskop Glory (sorten är ingen staketvindruva) brukar vilja ha jord med lite högre pH.
evalarsson
Tack Åsa för ditt svar! Vi ska prova med att hänga upp lakan på balkongen som tar bort den värsta solen plus att vi kommer att ha fönster öppna på balkongen dygnet runt. Och vattna mycket givetvis!

Jag visste inte att Boskoop Glory inte var en staketdruva... minns inte riktigt nu men jag tror vi till och med frågade om det när vi köpte dem eftersom de andra vi har är staketdruvor. Det var ju inte så bra, då måste vi fundera på hur vi ska göra med dem ganska snart. Spelar det någon roll när man delar på dem? När är de minst sårbara?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon