Platinum
Nu har första knoppen på min nyponros slagit ut. Vad kan den tänkas heta?

Anki V
R. canina (stenros) eller R. dumalis (nyponros)….. gissar jag, men det är lättare att gissa rätt om man får se nyponen också laugh.gif

Canina är väl den ros som ofta används som ympunderlag till ädlare rosor så har du den i trädgården kanske det är resterna av en ädelros som dött.

/Anki
Kajsa
Tror jag med, här en bild av en vildros som var ympunderlag

Ympunderlag åt Rose de Rescht, den tog över den " ädla " rosen mycket snabbt, på en sommar en buske, jag var inte med förän blommorna kom då grävdes allt upp.
Titta i Roslistan, där har du en massa bilder
Platinum
CITAT (Anki V @ 25-06-2008, 13:10) *
R. canina (stenros) eller R. dumalis (nyponros)….. gissar jag, men det är lättare att gissa rätt om man får se nyponen också laugh.gif

Canina är väl den ros som ofta används som ympunderlag till ädlare rosor så har du den i trädgården kanske det är resterna av en ädelros som dött.

/Anki

Så här ser nyponen ut.

Och vad är detta?
svennis
CITAT (Platinum @ 18-07-2008, 17:58) *
Så här ser nyponen ut.

Och vad är detta?

Nyponet är ett Canina, när 'öronen' ligger ner.

Bollen på rosen är en gallbildning, stekel som lägger ägg i rosen. Inget farligt.
Platinum
Tack Svennis smile.gif

Då får bollen vara kvar, man ska värna om de små liven.

Och nån gång i tiden kan det alltså ha varit inympat andra rosor på denna om jag förstod det rätt? Nu blommar busken iaf enbart med dessa söta små rosa rosor.
Platinum
En följdfråga.

Kan man skörda dessa nypon när de mognat och torka dem och använda i matlagning?
Ezereht
Borde du kunna, jag har inte hört om några nypon som skulle vara giftiga. Olika sorter har väl olika mycket smak och fruktkött bara. Ta bort fröna.
Stiffe
Särskilt som Rosa Canina även är känd som Nyponros, dvs den klassiska som man skördar nyponen på och gör nyponsoppa av. Se på baksidan av Ekströms nyponsoppa, har för mig att den finns avbildad där. smile.gif
/S
Sommartorparn
CITAT (Stiffe @ 19-08-2008, 22:20) *
Särskilt som Rosa Canina även är känd som Nyponros, dvs den klassiska som man skördar nyponen på och gör nyponsoppa av. Se på baksidan av Ekströms nyponsoppa, har för mig att den finns avbildad där. smile.gif
/S

Nej, det är Rosa Dumalis som heter Nyponros på svenska. Om man kan göra nyponsoppa även av R. canina vet jag inte. Det finns väl någon anledning någon anledning till att R. Dumalis har kommit att bli den klassiska nyponrosen. Kan det ha med nyponns konsistens att göra?

Rosa Dumalis
Ezereht
Kan ha med storlek och hur snabbväxande/producerande de är med/utan gödsel och areal etc. Finns så mycket som spelar in i industriell tillverkning. Men nyponsoppan blir god med flera olika sorters nypon. Jag gjorde av vresros sist.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon