Full version: Vissen dill
qorneliz
Hejsan igen alla! Min dillsådd, som hunnit bli c.a 1 dm. hög och ganska tät. Dvs. förutom vissa partier som gulnat och vissnat ner. Har vi klantat oss? Parasiter? Annat angrepp? Vi kan inte med blotta ögat se några "objudna gäster" och det är ss. bara bitvis i raden. Någon som kan förklara? Ha en fin fortsatt dag!
Aqvakul
låter som bladlöss, säkert att du inte ser några kryp?
Åsa, mälardalen zon 2
Dill är en av de känsligaste grödorna man kan odla, den drabbas av div. svampangrepp som kan få plantorna att vissna. Det är superviktigt med växtföljd, jämn vattning och näringstillförsel etc. och på vissa jordar funkar den inte alls.

Hos mig funkar den inte att odla, det är lätt jord med mycket lite lera, vid förra huset hade vi ganska tung lera och där funkade dill så den verkar gilla lerjord.
KURT
Endel försöker lösa problemen med att odla dill genom att sprida ut fröna bland andra grönsaker, så att i alla fall inte alla drabbas av sjukdomar.
Motti
Jag fick ett tips om att så dill i askan efter man eldat ute,det fungerade jättebra fick jätte fin dill !

Mvh Motti
qorneliz
TACK för Era svar med både tips och antaganden! Troligen är det så att jorden inte är vad dill vill ha. Härdar väl ut, så får vi se vart det slutar! Fick iaf. dill till färskpotatisen i midsommar och det var STORT!!!!! Glad för det lilla är ett bra motto! Hej för nu och ha en fin fortsatt sommar alla!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon