Full version: Mango-Odlare!
Sussie F-Flower
Hej!

Tänkte återigen göra ett försök med att sätta två mangokärnor.

Har läst på flera siter men fattar ändå inte dunno.gif hur den ska stå g.gif i krukan?

Har tagit ur kärnan ur frökapseln. Den ska ju inte "ligga på platten" har jag förstått, men vilken sida ska vara upppåt? Det står: "den lilla urgröpningen uppåt".

Jag tycker att det verkar finnas två urgröpningar.
Två långsidor är olika långa (efs den är böjd som en banan) och kortsidorna är också olika långa.

Ska den konkava långsidan vara vänd uppåt?

Den andra mangon har jag inte ätit ännu. Den tänkte jag plantera MED frökapsel.

Ska även plantera passionsfruktkärnor och fikonkärnor. Vet bara inte hur jag ska göra ren dessa frön, för de kommer väl att fara iväg ut genom avloppet, så små som dom är...
Det går ju inte att hålla i dom.... a0a.gif

Hur gör Ni ren dessa små frön?????????
MariaÖrebro
Hej Sussie!
Jag har planterat en mango som är ca 50 cm hög. Jag tog bort det hårda skalet runtom och stoppade ner frökapseln i jorden. Tror jag lade ner den med ändarna åt varsitt håll, inte platt men på högkant även fast det var långsidan neråt. Det tog ett par veckor, och sedan tittade den upp. Har den i en djup kruka nu, och den verkar trivas.

Passionsfruktkärnor brukar jag göra så här med: lägg dem med "klegg" och allt i en hålsil/finmaskigt durkslag och håll under kranen. Sen drar du med handen i så att fröna kommer ut ur sin hinna. Det är nog det enklaste sättet att göra på. Har aldrig hittat frön i fikon (men äter det högst en gång per årtusende eller så, så det är inte så konstigt...) eftersom de ofta är sterila och saknar frön. Om du hittar frön, så gör samma sak med dem i ett durkslag.

LYCKA TILL!
Sussie F-Flower
Maria:

Tack för ditt svar!

Ja, nu har jag snart läst ALLA trådar som har "mango" i rubriken....

Har läst om dig också i flera trådar. Blev väldigt nyfiken över att höra hur det har gått för er alla som höll på för några månader sedan. Roligt att läsa era inlägg.
Vore kul med en uppföljning!

Bra förklarat av dig ang. hur kärnan ska stå. Har läst flera förklaringar av olika personer, men de flesta har "tjorvat till", så jag blev osäker. Jag var inne på att göra som du säger efs jag tyckte ändå att det var det som stämde bäst.

Jag kommer inte att sätta den andra kärnan med kapseln på, som jag skrev. För nu har jag läst att det är bättre utan...
Det är lite svarta fläckar på kärnan men jag sätter den ändå...

Kan du inte starta en uppföljningstråd och lägga in lite bilder på din mango, är du snäll?

Mvh/Sussie

Tack för passion och fikontipsen också!!!
Kee
Jag hade så låga förväntningar på min mango att jag helt enkelt stoppade ner den i en annan växts kruka. Jag placerade kärnan på högkant med "långsidan" neråt. Den kom upp efter ett tag och stannade sedan av i växten. När den sedan började se vissen ut (troligtvis pga den ringa ljusmängden) tänkte jag plantera om den och då märkte jag att hoppet var ute för den.
Sussie F-Flower
Kee:
Tack för ditt svar!
Hade inte du fler än en mango? Har för mig att du lagt ut bilder i de andra trådarna om mango, och att du hade flera?
Har du ingen nu då? I så fall, nu är det ju varmt och bra för alla exotiska fruktfrön/kärnor att gro nu på sommaren. Sätt en till, vett'ja!!!

Jag tyckte att jag kom på en väldigt bra sak igår för att verkligen få bekräftat hur kärnan ska stå.....

Jag tänkte nämligen att om mangon lever på en öde ö så måste den ju kunna föröka/fröså sig själv. Så om den guppar på haven en viss tid och landar någon annanstans så måste den hamna åt rätt håll av sig själv. Alltså tyngst nertill...

Jag lade min andra mangokärna i ett litermått, fyllt med vatten, för att se hur den hamnade...?
Jo, visst, den hamnade med långsidan neråt, fast den lutade lite, typ 45 grader.

Mangon som jag åt igår hade en väldigt vacker kärna. Den var liksom marmorerad. Hade både liten rot-grodd (som var på väg neråt) samt att man såg den rätta grodden (på väg uppåt) som en "ryggrad"...

Maffigt, tyckte jag... visar bild... men med dålig skärpa!

en tll...
Kee
Nej jag har bara haft en planta. Jag köpte dock ett par mangos för att öka på beståndet lite, men den ena frukten gav jag bort och den andra fanns det ingen kärna i skalet! Tänkte rädda min stackare som jag hade drivit upp och insåg då att det var kört för den. Den smulades sönder när jag tog i den. Nya försök kommer säkert göras när det är läge att köpa mango igen!

OT:
Vad jag dock har lyckats med är annanas, avocado och physalis. Även om jag köpte en planta av den sistnämnda som nu står ståtligt på balkongen dök en skog med småplantor upp ur en kruka där jag tryckt ner en halv physalisfrukt! Detta utan att rensa bort fruktköttet eller liknande! Av denna skog är det väl bara 4-5 som överlevt (troligtvis pga trångboddhet), men jag ska nu sätta om dem i små egna krukor så ska vi se hur många som tar sig!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon