|
Skulle din trädgård passa i en trädgårdstidning eller en trädgårdsbok?
Varför eller varför inte?
Hur skulle det kännas för dig om du fick en förfrågan?
Ha, ha! Absolut! "Trädgård med massor av möjligheter som nuvarande ägare inte lyckats utnyttja!"
*flin* Ja, det är ju en variant. Min egen skulle nog bäst platsa som illustration intill en ilsken insändare om grannsämja i lokaltidningen: "Stökig grannträdgård sänker värdet på vårt hus" Den sidan som är mot vägen har jag nämligen inte gjort ett skvatt åt, utan det är bara ett fält med midjehögt ogräs.
Ni andra då? Får vi höra? Ni får gärna skryta lite!
Christer i Falköping
25-06-2008, 17:28
Nä, absolut inte. Mina hundar älskar att äta maskrosor och deras rötter, så jag har stora hål här och var i både gräsmatta och rabatter. Ogräs är inte det viktigaste att plocka bort, om det inte är nya plantor förstås, för då är jag duktig på att ta bort det. Det enda som skulle platsa är mitt woodland kanske, för det är jag lite stolt över. Christer.
Vi köpte tomten förra året, och är fortfarande i "rensa sly och kånka grovsopor" stadiet. Om några år kanske. Fast jag tror min trädgård kommer att bli mer intressant än vacker...
Aqvakul
25-06-2008, 18:09
Absolut inte!
Låter spännande. Hur tänker du göra den intressant?
Vårt trädgårdsland skulle man kunna ha som illustration till hur många olika ogräs kan man ha i ett land och hur stora de kan bli... Men annars så platsar trädgården inte i något reportage precis... Men sen, när det har blivit så fint som jag inbillar mig att det ska bli, då minsann!
Eva 33c
25-06-2008, 18:45
Fast jag skulle vilja påstå att i stort sett vilken trädgård som helst blir vacker just i ett bildreportage. Med kameran kan man ju välja att bara se de vackra sakerna, välja utsnitt så inte ogräshögar och annat syns. Det är inte klokt vad min trädgård blev fin sen jag började fotografera i den Jag vet en grupp trädgårdsmänniskor som blev inspirerade av ett bildreortage från en trädgård, och beslutade sig för att besöka platsen i fråga. Och de blev besvikna, verkligheten var inte alls lika inspirerande som bilderna av den. "Bildreportage" från min trädgård
CITAT (Kat @ 25-06-2008, 19:10)  Låter spännande. Hur tänker du göra den intressant? Jag har som evighetsprojekt att återskapa den hagmark och den äng som fanns där för ett okänt antal år sedan och som till större delen vuxit igen. Det finns fortfarande en hel del ängs och hagväxter kvar. Tyvärr är de enda kulturväxter som finns kvar äpple och nyponros, men jag jagar äldre kulturväxter för fullt. Jag tvivlar på att det nånsin blir vackert, men jag tänker inte ge mig förrän jag har områdets sällsyntaste ogräs!
ingrid fuxwall
25-06-2008, 19:16
CITAT (Eva 33c @ 25-06-2008, 19:45)  Fast jag skulle vilja påstå att i stort sett vilken trädgård som helst blir vacker just i ett bildreportage. Med kameran kan man ju välja att bara se de vackra sakerna, välja utsnitt så inte ogräshögar och annat syns. Det är inte klokt vad min trädgård blev fin sen jag började fotografera i den Jag vet en grupp trädgårdsmänniskor som blev inspirerade av ett bildreortage från en trädgård, och beslutade sig för att besöka platsen i fråga. Och de blev besvikna, verkligheten var inte alls lika inspirerande som bilderna av den. "Bildreportage" från min trädgårdDu har så rätt! Fast i år har jag en valp som älskar att slakta alla blommor så inte ens det har vi i år - men det finns fler år
Eva 33c
25-06-2008, 19:55
CITAT (ingrid fuxwall @ 25-06-2008, 20:16)  Du har så rätt! Fast i år har jag en valp som älskar att slakta alla blommor så inte ens det har vi i år - men det finns fler år Då får du fotografera valpen istället  (Vad är det för sort?)
Ja det tycker jag, speciellt när alla rosor blommar.Jag vill visa mångfalt i trädgården och där ingår även ogräs. För nuvarande dominera rosor i min trädgård men även frösådda buskar och träd.Jag är ingen samlare nja rosor så klart.Här finns lite av varje och jag skulle inte vara rädd att visa min trädgård,en helt valig villaträdgård. 2008 06 14_Vacker Digitalis 2008 06 14_Vy över nedre trädgården Pionerna står i full blom,inga sönderregnade blommor i år.Gräsmattan i övre delen är brun som bilden visar. 2008 06 14_Perennrabatt 2008 06 13_Röd och gulbladig smällspirea 2008 06 13_Pioner och rosor i bakgrunden Murvelkatten Vad är det katten tittar på?Hm det vill jag inte säger.
Inte än - för bara två åpr sen var hela min tomt en nyplöjd åker i princip, så det tar lite tid innan den blir som jag vill ha den. Men så småningom kanske....
I min ”trädgård” ska man enbart ta närbilder på växterna och det finns en del som inte är så vanligt i en ”vanlig villaträdgård”. Den är en hemvist för mina frösådda perenner och saknar därför både struktur och planering. När en rabatt har blivit full av frödådder så gräver jag en ny! Ni hör va? Det är ju inget som man kan/vill visa upp. Jo, föresten jag har två gruspartier som jag är riktigt nöjd med…men då var det ju det här med isbrännan  . [attachment=20251:grus__Large_.jpg] Bilden är tagen i mitten av maj. Idag blommar Lewisior, en del penstemoner och auberietor i båda rabatterna  . Denna vecka så kommer alla mina rosor att börja börjar blomma……vet i sjutton om det inte skulle kunna bli ett hyggligt fotokollage´ ändå för någon trädgårdstidning. /Anki
Skulle inte ha något mot ett reportage. Men för tillfället tycks det vara mest ovårdade trädgårdar som förekommer i trädgårdstidningarna.
CITAT (cato @ 25-06-2008, 22:30)  Skulle inte ha något mot ett reportage. Men för tillfället tycks det vara mest ovårdade trädgårdar som förekommer i trädgårdstidningarna. Ovårdade?
CITAT (renate @ 25-06-2008, 21:11)  Jag vill visa mångfalt i trädgården och där ingår även ogräs.  ...... det där ska jag ta till i fortsättningen. Klockrent!
Limeblossom
28-06-2008, 10:49
Nej! Inte på långa vägar, den är fortfarande en trist vanlig villaträdgård. Eva, jag måste komma och hälsa på nu när det blommar! Och bli inspirerad.....
skogstroll
28-06-2008, 12:10
skulle vara kul, jag älskar min trädgård fast den är under uppbyggnad - man kunde ju ha ett reportage om hur man ska förbättra också  Men jag tror mest på mammas trädgård som är jättefin, och en trädgård jag åker förbi med buss varje dag som är helt makalös med många olika sorters barrträd och skuggväxter. Det finns alltid nåt att häpnas över. Jag tror det bor en gammal dam där men jag tror jag nån gång måste gå förbi och säga hur fint det är, för häftigare trädgård har jag aldrig sett!!
Åh, jag skulle bli jättestolt om någon frågade mej!!!! Min trädgård börjar äntligen bli som jag vill... så mullig att inte ogräset får plats i landen! Men utanför gräsmattan, där växer högt vajande gräs, tistlar och ängsblommor på ängarna ner mot hästhagarna. Så här finns alla varianter... alla växter är ju vackra! Även ogräset när det växer på rätt ställe.
Självklart!!!!! Man väljer ju vad man vill se:) och vad man vill visa...kolla här MIN FANTASTISKA TRÄDGÅRD
Ja det tror jag absolut den skulle göra så länge det gäller bildreportage  .............Skulle det däremot bli tal om besöksträdgård blir det nog en annan femma
Inte ännu, jag är halvvägs på väg till en trädgård som jag är rellativt nöjd med, men nu skall vi flytta från Enköping till Sandviken, från zon 3 till 4, så det blir att börja om igen och tänka om. En ny utmaning helt enkelt. Jag har alltid velat ha en trädgård som en visnings trädgård som folk kan komma och titta på och jag skulle ha även plantor till försäljning som folk kan ta med sig hem som ett minne av besöket. Så vi får se hur det blir nu uppe i Sandviken. Först skall vi hitta ett hus i Sandvikens omnejd med passande trädgård och husstorlek, något som inte går hand-i-hand. Antingen en stor trädgård och litet hus eller tvärt om. Men vi jobbar på det. 1:a Oktober börjar han sitt nya jobb.
Kanske om trädgården kan vara en balkong! Det skulle nog i och för sig bli ett ganska spretigt reportage eftersom min balkong spretar lite åt olika håll, lite pelargoner och lavendel å ena sidan och lite woodland och ogräs å andra sidan... Men roligt hade det varit! Ni kan kolla själva... Miesbalkong
Rosmarin
01-07-2008, 08:20
Så fint ni har det hos er! Finfina bilder för vilket trädgårdsreportage som helst! Och som flera av er säger så finns det ju alltid intressanta och vackra bildreportage att göra så gott som överallt faktiskt. Hm...ja, jag får väl också gå ut och ta lite bilder...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|