Vi har ett träd som jag tror är en prydnadsapel eller paradisäpple eller vad det heter, trädet har vinröda/lila små bigarråstora äpplen. Problemet är att nån meter upp på stammen växer en svamp, en rund sammetslen bulle. Den var stor i höstas och jag högg bara av den med en yxa. Nu börjar den komma tillbaks. Hittills bara som en rödbrun kudde. Svampen jag högg ner hade en undersida som var klädd med vad jag antar är mikroskopiska spor-rör ungefäär som de trätickor man ser i skogen på döda träd.
Jag antar att trädet är drabbat rakt igenom av svampen och att det inte är lokalt, stämmer det? I så fall antar jag att det innebär en dödsdom men hur lång tid kan det ta för trädet att dö av detta? Bör jag åtgärda det på något vis eller bara njuta av den ganska vackra svampen medans trädet dansar sin sita dans?
Miko
Som du redan gissat - det är en ticka och mycelet från dem finns inne i veden. det brukar sällan spela så stor roll vad man gör med fruktkropparna, mycelet kan vänta med att skicka ut en frukt i flera år och är inte beroende av en sådan för att fortsätta att leva.
det finns många tickor. Några går in i friska träd med frisk ved, andra i rötskadade eller försvagade träd. Vissa växer snabbt och blir snabbt störande för trädets näringsupptagning och transport, andra kan finnas i träd under många år innan de blir försvårande.
Om man ser en ticka på ett stort träd är det bra att veta att trädet får och har en försvagning. Man får kolla det extra för att se att det håller och inte skadar människor. En prydnadsapel brukar sällan kunna skada människor men om barn gungar i trädet, bygger koja eller annat så är tickan sugnalen om att man måste kolla att det håller.
För att stärka träd med försvagningssymptom kan man gröngödsla och vattna vid torka. Tickorna blir man itne av med.
Tack för hjälpen. Jag antar att trädet kommer stå kvar många år till. Det är inte ett träd som barnen klättrar i.
Miko
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.