Med utsikt från huset planeras en rund sittplats omgiven av en rabatt, i förkant låga väster och bakom sittplatsen höga växter. På var sida (i fonden) finns en fullvuxen björk. Stammen ser man långt in på natten.
Man ska vara omgiven av blommor.
Kom med förslag! Hur skapar man en midsommarnattsdröm?
En Midsommarnattsdröm? Alltså vackert på natten i Juni? Borde vara dömt att lyckas! Vita blommor, höga dramatiska stänglar, vita blåklockor eller anisisop. Allium är vackert med björkar, något silvrigt kring fötterna. Kanske en honungsros någonstans för doftens skull.
Ett fågelbad på marken så att man ser skimret.
Hostor med tydliga vit-gröna teckningar, syns bra i skymningen. Daggkåpor någonstans som samlar dagg i bladen.
Jag ser framför mig att rabatten runt sittplatsen är droppformad dvs något bredare i bakkant än framme vid ingången.
Ingången: en rosenbåge med vit el ljust rosa ros, gärna doftande.
Vid foten av bågen lavendel på båda sidor. Därefter Vitblommig salvia, Rölleka 'Credo' (ljust gul) samt Jätteprästkrage (nästan självlysande ljusa sommarnätter).
Nu är vi uppe på ca 70 cm i höjd och mitt på rundeln.
Digitalis purpurea i valfri färg men gärna ljust aprikos med höga klockor vid fötterna, storklocka eller dylik, närmast sittplatsen någon ljust blå näva 40 -50 cm hög, finns en underbar fylld ' summer skies'. (Nu ser vi rabatten utifrån och in mot sittplatsen).
Bakre/höga "tårtbiten": Längst ut Kardvädd (metallskimrande)och Digitalis innanför dem höga fackelblomster och vit nattviol, gärna någon ljus höstphlox också för doft i slutet av juli -augusti. Någonstans grupper med vita/ljusa doftande liljor (men inte för många då blir doften nästan kväljande)
Så ser min midsommarnattsdröm ut, i alla fall i första "skissen". Alla blommar ju inte till midsommar med man vill ju gärna dra ut på det härliga.
//Heda
Oj, vilka härliga idéer! Doften har jag inte tänkt så mycket på... Flera av växterna har jag tänkt på, men andra måste jag kolla upp hur de ser ut. Återkommer om det!
Digitalis vill jag gärna ha, men vågar inte nu när jag har småbarn. Hilltills har jag införskaffat Kungsljus (vita). Sedan tidigare finns irisar, ljusgula. Bladverket är vacker i motljus.
Midsommarnattsdrömmar vill man kanske ha hela sommaren, bästa perennrabatterna ger något året om.
Tack för bra tips! Kom gärna med fler!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.