Full version: Päronträd
Ålgryte
Jag är ny brukare av gammal trädgård, eller jag ska kanske säga vildvuxen trädgård...help.gif
I trädgården fanns ett gammalt päronträd. Tyvärr har det sågats av helt för 2 år sedan. Kvar lämnades en "stubbe" som är ca 30.40 cm hög. Ur denna stubbe skjuter massor av skott, en del smala men en del tjockare. Alla dessa grenar har massor av blad!

Finns det chans att päronträdet kan komma igen? Ska jag klippa av de tunnaste skotten? Kan jag använda något som "stickling"???

Även barrträden blev nersågade. De lämnades också som ca 30 cm stubbar. Kan de komma igen? De har några gröna skott, men inte lika livliga som päronträdets unsure.gif

Carin
Ezereht
Jag tycker sällan det blir snyggt när man har en stor stubbe med en stam från. Skulle i så fall ta sticklingar av päronträdet och få bort stubbarna.

Är hur som helst inget fan av barrträd i trädgårdar. Kan ju ha att göra med att jag kommer från Norrbotten. Men de stjäl oerhört mycket ljus och rymd. Jag har alltid föredragit luftigare lövträd.
Ålgryte
Hur gör man med sticklingar från träd??? Sätter jag dem i vatten som pelargoner...? confused.gif
Huggorm
CITAT (Ezereht @ 25-06-2008, 20:46) *
Är hur som helst inget fan av barrträd i trädgårdar. Kan ju ha att göra med att jag kommer från Norrbotten. Men de stjäl oerhört mycket ljus och rymd. Jag har alltid föredragit luftigare lövträd.

Just när det gäller granar håller jag med till hundra procent. Stjäl både ljus och rymd och jorden torkar ut, försuras och töms på näring. En vresvuxen tall kan däremot vara ganska trevlig, åtminstone på vintern. smile.gif

Barrträd dör vanligtvis om man sågar av dom under lägsta grenen. Nu står det ju inte vad för barrträd det är, och det kan antagligen vara svårt att veta också om dom är nedsågade. Men är det granar skulle jag i alla fall inte låta dom växa upp om dom nu mot förmodan skulle överleva. Granar vill gärna börja ruttna om man skadar dom, så det kommer förmodligen inte bli något bra träd av en sådan stubbe. Andra barrträd kanske klarar sig bättre dock, tallar tex. står emot det mesta.
KURT
CITAT (Ålgryte @ 25-06-2008, 20:44) *
Hur gör man med sticklingar från träd??? Sätter jag dem i vatten som pelargoner...? confused.gif

Nej de måste ympas på en ny grundstam.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp päron ympas och ympkvistar plockas mitt i vintern och förvaras kallt tills man kan ympa framåt våren på en lämplig grundstam.
Aqvakul
Päron drabbas ofta av diverse krämpor med åren. Vill du ha ett päronträd i din trädgård så rekommenderar jag att du köper ett nytt. Samtidigt så bör du kanske planera din trädgård lite mer i stort. Plantskolorna har ibland gratis rådgivning av trädgårdsarkitekter.
Cilla
Om päronträdet blivit avsågat och ändå överlevt och du vill ha lite päron från något som liknar ett päronträd bör du inte beskära det alls de närmaste 5-10 åren. trädet behöver återskapa en mängd grenar och blad för att kunna överleva och leva ett tag till. Men ett vackert format, friskt päronträd blir det aldrig igen. (Dock finns det absolut en charm med träd som kan överleva stympningar och päron försöker alltid eftersträva den höga, pyramidala kronan oavsett hur man beskär och stympar det.)

Barrtäd dör normalt av nedsågning som sagts tidigare. Idegran är väl undantaget.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon