Agneta z5-6
25-06-2008, 19:44
HHar försökt i 2 år nu,men inget
Kanske någon har ett bra tips?
Be att få frön av någon med egen bergvallmo. Dom köpta gror ofta dåligt. Annars kan jag rekommendera blåbergvallmo-tråden. Om jag brukar lyckas??? Nä, inget vidars
/Åsa
Agneta z5-6
25-06-2008, 20:00
Lyfter på hatten för dig
//Agneta
Glömde fråga,hur ser sådana frön ut?
Lyft frågan igen i till hösten så ska du få frön av mig....om det nu blir några.
/Anki
CITAT (Agneta z5-6 @ 25-06-2008, 21:00)

Lyfter på hatten för dig
//Agneta
Glömde fråga,hur ser sådana frön ut?
De är ju lika, skillnaden är att de som säljs i butik inte är så färska, då de kan va i sina fröpåsar under lång tid. Själv tycker jag att de är för svårodlade. Kanske pröva med att direktså?
Jag lyckas ju med en och annan och det jag är tvärsäker på är att hemfrön är bättre och att dom ska sås tidigt om man inte bor i gynnsam zon. Dom växer jättesakta och behöver kalla nätter för att utveckla roten. Men gror gör dom i värme. Jag låter mina gro inne men när dom kommit upp får dom stå i kylskåp på natten. Utegrodd har jag provat med oxå men det finns inte en chans att dom hinner nåt alls här i zon sju. Lyfter du tråden som anki sa kan det nog finnas ett och annat frö här med till hösten.
/Åsa
Christer i Falköping
26-06-2008, 04:14
Oftast har det inget med att göra om fröna är köpta eller inte. Problemet med bergsvallmon är att de MÅSTE ha det kallt på nätterna för att orka växa upp. Gärna varmt på dagen, men kallt på nätterna. Därför är det enklast att så dem och ställa krukorna ute. Annars måste man ställa in dem i kylskåp på nätterna i några veckor.
Christer.
Det där med köpta frön eller färska verkar vara en disskutabel fråga om man läser alla trådar som handlar om blå bergvallmo.
Själv har jag sått två ggr. Första gången från köpta och det gick åt skogen. Andra gången ( i år ) fick jag frön från Anki V och det har gått över förväntan bra. Jag skulle kunna haft flera hundra om jag bara hade ids. Just nu har jag efter att ha gett bort massor med småplantor ca 30st knubbigt fina kvar som jag fortfarande inte vet vart jag ska placera ut eftersom jag förstått att de inte vill ha för mycket sol på sig
Anki har någonstans en jättebra beskrivning på hur hon gör, men den tråden/inlägget hittar jag inte hur jag än letar tyvärr. Det är i stort sett hennes råd jag följt. Men om du frågar mig så är det ett pillgöra ( ett kul sånt ) som heter duga
Har försökt ett så par gånger men aldrig lyckats...
Skulle så gärna vilja ha blå bersvallmo här, de är så vackra!
CITAT (Gillan @ 26-06-2008, 08:22)

Det där med köpta frön eller färska verkar vara en disskutabel fråga om man läser alla trådar som handlar om blå bergvallmo.
Själv har jag sått två ggr. Första gången från köpta och det gick åt skogen. Andra gången ( i år ) fick jag frön från Anki V och det har gått över förväntan bra. Jag skulle kunna haft flera hundra om jag bara hade ids. Just nu har jag efter att ha gett bort massor med småplantor ca 30st knubbigt fina kvar som jag fortfarande inte vet vart jag ska placera ut eftersom jag förstått att de inte vill ha för mycket sol på sig
Anki har någonstans en jättebra beskrivning på hur hon gör, men den tråden/inlägget hittar jag inte hur jag än letar tyvärr. Det är i stort sett hennes råd jag följt. Men om du frågar mig så är det ett pillgöra ( ett kul sånt ) som heter duga

Måste bara göra en rättelse till mitt eget mycket slarvigt skrivna inlägg. Vad jag menade var att jag hade de kvar som jag ska ha själv. Det är bara det att jag inte vet vart jag ska plantera dem. Så det är bra om ni inte skriver fler PM om att ni vill ha. Förlåt
( skulle ha skrivit detta redan igår om jag bara kunnat, men det fungerade inte att skriva nåt alls då. )
Den är inte helt omöjlig att få tag på i en plantskola heller om det inte är helt nödvändigt med egensådd. Jag köpte min första och det var nog inte förrän efter det jag fick en och annan stackare att gro. Inte som gillan flera hundra, men fem i alla fall

Bättre än förra året när Anki V fick miljoner och jag bara fick till en
/Åsa
malin72
27-06-2008, 12:37
Christer i Falköping
27-06-2008, 15:14
Sedan kan det också vara så att man får sterila fröer. Många av de blå bergsvallmona som vi har är sterila korsningar. Det bildas fortfarande något som liknar fröer, men de kommer aldrig att gro. Inte helt omöjligt att man kan få det från fröfirmor också.
Christer.
Agneta z5-6
28-06-2008, 06:06
Tack för alla svar.Nu är det så att jag känner ingen som har färska frön.Köpte en påse och skall prova igen,vi får hoppas på tredje gången glllt,annars hör ni säckert från mig.
Tack å bock//Agneta
Även i de ”fertila” frökapslarna bildas det ”falska” frön.
De är lite mindre och lättare än de grobara fröna. Om man lägger fröna på en bit styvt papper och knäpper försiktigt på baksidan av papperet så separeras de olika fröna.
Agneta! Hör av sig till mig till hösten så ska vi se om det inte har blivit lite frön över hos mig.
/Anki
sqrulan
30-06-2008, 16:38
Jag brukar lyckas riktigt bra med att så bergsvallmo,i år sådde
jag och ställde ut dom i januari under snön och nu har jag massor
med småttingar på gång.
Jag brukar blanda i mycket smågrus och sand för dom verkar
vilja gro i en lätt jord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.