freddie
25-06-2008, 20:46
Hej alla!
Jag har en fundering kring citrusjord. Enligt alla experter skall den ju b.l.a. innehålla mycket lera. Nu undrar jag om det är eftersträvansvärt att ha så mycket lera som det finns i krukorna när man köper växten. I våras köpte jag ett citrus sinensis där jorden måste ha innehållit 50-70% lera. Är detta en blandning som man använder i branchen för att underlätta transport/förvaring? Eller är det en blandning som även annars bör användas av den seriöse citrusodlaren? Köpt citrusjord innehåller ju inte i närheten så mycket lera. Vad säger ni?
Alexander-VG-zon3
27-06-2008, 09:22
odlaren använder lerjord för att det håller fukt och håller näring tror jag ?!! det funkar bra nere i södern ,, men inte här för har man den ute här så regnar det och då ruttnar citrusen likadant med olivoch har man den inne är risken att leran blir alltför hård . och citrus växter trivs faktiskt bättre i lucker jord tror det eller ej . gjorde ett test en gång med att kolla hur dom växte den som hade citrus jord eller plantjord växte bäst än den som växte i lerjord växte sämst .
men !! dom vill ha lergranulat ( små klumpar av lera ) men inte lerjord . plantjord eller citrusjord uppblandat med grus,leca och lergranulat är en perfekt jord för citrusar . då får dom lite lera som håller näring,vatten men ändå en lucker jord som innehåller leca.,us som gör att överflödigt vatten dräneras bort plus så får dom plantjord att växa i som håller luft och även vatten,näring .
freddie
27-06-2008, 12:00
Frågan är då hur man rensar bort lerjorden utan att skada rötterna.
Alexander-VG-zon3
27-06-2008, 15:15
när man köper dom är dom ju som sagt i lerjord ,, och när jag ska plantera om dessa så ''knackar'' jag veck leran så mycket det går . och sedan planterar i ny jord men oftast är där mycket lera kvar inne i rotklumpen . men får man bara nya jord runt stambasen så blir det ju bättre plus så nya rötter växer ju ut i den nya jorden . du behöver ju inte ta bort all ,, sedan kan du ju smula sönder leran och blanda in på nytt i jorden . ett annat alternativ är att spola veck det .
freddie
28-06-2008, 10:59
jag körde varianten smula bort och lämna kvar leran i rotklumpen. Vågade inte spola rent rötterna, de är ju så känsliga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.