Hej hej!
Är det nån som vet vad det kan vara för hög växt som smyger sig upp bakom perennerna i min rabatt?
Förra året tog jag bort den och den luktade väldigt starkt curryaktigt när jag bröt isär den.
MVH
Johanna
Jag tror det är curryört (hört någon kalla den curryeternell också) som smyger omkring i din rabatt.
Jag satte bara kryddväxter förra året i mina stora urnor vid ingången.........sådana med vackra blad, blommor el. frukter på.........och däribland fanns en curryört o den satte jag ut i trädgårdlandet i höstas........ Är jättefin nu. Blommar med gula eternelliknande blommor senare i sommar.
Bor i zon 3.
[attachment=20263:Victor_2...rminskad.JPG]
I vänsterkanten på urnan som står till höger om soffan finns den silvergrå curryörten.
Blåbärstårtan kom med av misstag o nu får jag inte bort den.........ja,ja....
Nej nån curryört är det inte. Den här är över 1,5m. Säkert nåt jättevanligt. Får ta kort på den under dan..
Eva i Västerås
26-06-2008, 11:48
Det enda andra currydoftande jag kommer på är bockhornsklöver. Hur ser den ut?
Hm, kan det vara mitt minne eller mitt luktsinne som spelar mig ett spratt? Här är den:[attachment=20324:2.jpg]
tjapp
Ser lite dåligt på bilden, men jag tolkar den som en Libsticka (Levisticum officinalis).
Curry är lite fel kanske( Har denna Curryört också).
Libstickan är en galla kulturväxt som man nästan alltid har i buljong för att ge den en fast grundsmak.
Den är urgod i sallader, men i början av inlärningstiden får man vara försiktig med den. Den har väldig karaktär och är lite bitter i smaken.
Jag klipper av blomställningarna när jag ser dem, annars gulnar busken på rät snabbt.
Libstickan har ansetts skrämt bort häxor och oknytt mm från huset, därför satte man den rätt nära.
Eller så är det något annat:-)
hej då
Youho/Tommy
Libbstickan är ju så väldigt aromatisk så man kan nog uppleva den som curry-doft, men egentligen är det smaken "Umami", den femte smaken som man har enats om att den finns som bäst karakteriserar Libbstickan, en distinkt doft av buljong (protein säger vetenskapen). Jag brukar skörda när bladen är fräscha och frysa in dem i små plastburkar, sen tar jag ett blad när jag vill krydda en gryta.. Jag klipper också ner den när den börjar se hängig ut, ibland flera gånger under en säsong.
Tack för jätteintressanta svar!
Nu får den vara kvar i rabatten ifall nån planterat den mot "oknytt"..=)
Den står mycket riktigt rätt nära huset, som är gammalt så..
Och nu måste jag ju prova att använda den som krydda med.
Kanske man kan undvika lite glutamat som ska vara så onyttigt...?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.