|
Inget av mina fruktträd har speciellt många fruktämnen kvar längre. Träden (plommon, körsbär och päron) blommade överdådigt men det är nästan inga frukter alls?!
Samma här, körsbärsträdet var så vackert när det var fullt av blommor, men långt ifrån alla blir frukter, men helt klart mycket mer än i fjol
Åsa, mälardalen zon 2
26-06-2008, 09:26
Färre äpplen än i fjol blir det, den främsta orsaken är nog bristen på insekter under blomningen + torka till viss del jag skulle nog ha vattnat mera.
Största problemet var våren. Det blev varmt för fort så att bin o humlor inte hand med. Insekterna hade inte vaknat till riktigt.
Man kan nog spåra problemen redan till förra sommaren, det var en dålig säsong för humlor och getingar, då blir det dåligt med övervintrande drottningar.
Hos mig är det precis tvärtom Här blir det ett överflöd av plommon och äpplen. Körsbär har jag inga tyvärr. Förra året däremot blev det ett ynka plommon som skrumpnade bort innan det blev klart och på det största äppelträdet kom endast ett stort äpple. Men i år som sagt.....massor Kan det bero på humleboet tro?
Platinum
26-06-2008, 13:48
Finns mycket fruktämnen här med på äppel- och bigaråträden, liksom på bärbuskarna. Troligen har vi ån att tacka för det, varit mycket flygfän i cirkulation trots hettan som varit. Men mycket av det som finns på de fröspridda körsbären har blåst ner, stackars fåglar...dom som tycker de är goda att äta och så blir där nästan inga åt dom i år.
Skruttis
26-06-2008, 14:36
Tänk vad olika det är. Förra året hade vi massor av plommon och nästan inga körsbär. I år är det tvärtom, vi får bara fem plommon och med fåglarnas framtida insats så får vi nog dela på ett enda.  Får äta körsbär istället. Hörde för många år sedan att äppelträd som får mycket frukt ena året tar igen sig nästa år och lämnar nästan ingenting. Är det så för alla fruktträd eller är det helt enkelt en gammal myt?
Platinum
26-06-2008, 14:40
CITAT (Skruttis @ 26-06-2008, 15:36)  Tänk vad olika det är. Förra året hade vi massor av plommon och nästan inga körsbär. I år är det tvärtom, vi får bara fem plommon och med fåglarnas framtida insats så får vi nog dela på ett enda.  Får äta körsbär istället. Hörde för många år sedan att äppelträd som får mycket frukt ena året tar igen sig nästa år och lämnar nästan ingenting. Är det så för alla fruktträd eller är det helt enkelt en gammal myt?  Just för äpplen är det en myt tror jag, har iofs bara haft mina äppelträd (9st som växte i trädgården vid inflytt) i åtta år så det kanske är för kort tid för att säga så. Men en sak som är säker är att de år det är lite rönnbär blir äppelskörden dålig, de blir angripna...gissar på rönnbärsmal.
Jag har äpplekart i sådan omfattning att jag måste plocka bort. Körsbär är det däremot ynkligt med.
ankiironninge
26-06-2008, 16:09
CITAT (embees @ 26-06-2008, 09:55)  Inget av mina fruktträd har speciellt många fruktämnen kvar längre. Träden (plommon, körsbär och päron) blommade överdådigt men det är nästan inga frukter alls?! oj då vad synd.. jag har mycket frukt i år. mycket körsbär, mycket vinbär, mycket äpplen. kanske är det som ni säger, ont om insekter,, här omkring jag bor finns bikupor...
CITAT (ankiironninge @ 26-06-2008, 17:09)  oj då vad synd..
jag har mycket frukt i år. mycket körsbär, mycket vinbär, mycket äpplen.
kanske är det som ni säger, ont om insekter,, här omkring jag bor finns bikupor... Vinbär har jag på mitt lilla svartavinbärsträd. Nyplanterat i fjol höstas. Men som sagt man kan räkna frukterna på mina tio fingrar på de andra träden...
Rosmarin
27-06-2008, 10:53
Jag har många äppelkart och det blir mycket hallon i trädgården i år. Däremot så frös det precis då vårt stora körsbärsträd och vårt plommonträd hade börjat blomma så där blir det ingenting i år!!!
Madeleine1
27-06-2008, 23:29
Har enormt mycket äpplen i år!
ninnisky
28-06-2008, 17:35
Vi får överflöd av plommon och röda vinbär i år - körsbären däremot blir inte många! Tyvärr har vi inga andra frukträd (inte heller plats för).
Christer i Falköping
28-06-2008, 18:39
Mycket av allt blir det här i år. Krusbärsbusken är tung av bär, men den har blivit kaläten av något så den har inga blad kvar. Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|