Full version: Problem!
catlady
Jag har en miniatyrros som är övervintrad två år. Den är mycket blomvillig, men blombladen torkar och blir bruna väldigt snabbt, vissa redan i knoppen. Blommorna slår ut med torkade blomblad och faller sedan inte av. Hela rosen är full med överblommade bruna blommor. Är detta normalt eller kan det ha att göra med att den har lite mjöldagg? Eller är det något annat?

Det andra problemet är två klätterrosor jag fick av mina grannar (olika sorter). De har växt och frodats och skjutit massor med knoppar - men de slår inte ut! Vissa av knopparna viker ner sina gröna blad (de som sitter runt knopparna) men sedan sitter där bara en hård rosa outslagen knopp. Dessa har också lite mjöldagg, men inte mycket. Vad är problemet?
Tacksam för svar!
Ezereht
Miniatyrrosor av det slaget man köper på tex. ica och så är inte menade att vara i rabatten och "leva länge", utan mer slit och släng. Men klipp bort dom överblommade blommorna med en sekatör. Olika rosr är mer benägna än andra att "tappa bladen" eller ha dem kvar.

Dina klätterrosor vet jag inte, någon annan som kan mer kanske svarar.
Kajsa
Har du miniatyrrosen i en kruka ? Dom klarar sig bäst om dom grävs ner i rabatten där dom kan övervintra flera år i min zon i alla fall, inne blir dom mest trista. Många av dom kommer från Poulsen rosor och är sticklingsförökade, rotäkta rosor, kanske därför dom klarar sig så bra ute ?

Klätterrosen, kan du läsa på denna länk om det är en vivel, om du känner igen det ?
Skadedjur på rosor
catlady
Tack för svar!
Jo, jag har miniatyrrosen i en stor kruka, men den övervintrade i kallväxthuset (runt 0 grader), inte inomhus. Den har stått utomhus sedan mars. Den har blivit säkert 20 gånger större än när jag köpte den, för 2 år sedan. Det gör ju egentligen inget att blommorna inte trillar av, men jag undrar varför blombladen blir bruna redan medan de håller på att slå ut...

Angående klätterrosorna: Jag såg inget på sidan länken gick till, och inte heller något på rosorna själva som ser ut som skadedjur. Bara lite mjöldagg... Men nu har två blomblad långsamt börjat veckla ut sig, så det kanske bara är så de fungerar? Nakna knoppar i 1-2 veckor innan de vecklar ut sig?
Kajsa
Är det för trångt i krukan, är den alltid törstig, för lite näring ? Kan du gräva ner den i rabatten i sommar, eller ta en större kruka och köp bästa jorden och plantera om rosen, det låter som något fattas om blommorna blir bruna innan de slår ut.

du kanske ska vattna klätterrosorna mera om det är torrt, jag vräker ut vatten här varje vecka, då vi aldrig får något regn.
catlady
Jo, det kanske är lite trångt i krukan... Den växer ju så det knakar. Ska fundera på en lösning. Tack för tipset!

Det har faktsikt regnat idag, annars har det ju varit torrt här också. Men jag tycker att jag vattnar hela tiden! Nu ser jag att de blomblad på klätterrosorna som jag trodde höll på att veckla ut sig mer håller på att krylla ihop sig och trilla av! Jag fattar ingenting! Men jag ska vattna lite extra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon