Sabina L
27-08-2003, 13:50
Jag har tomatplantor ute på balkongen. Tyvärr är det inte så mycket sol där så endast några få tomater har mognat. Är det någon idé att ha kvar dem på balkongen nu eller ska jag ta in dem? Hur gör jag för att få dem att mogna inne?
abborrmaster
27-08-2003, 20:40
än så länge e det väl rätt lugn?
Ingrid på Västkusten
27-08-2003, 20:44
Det snöar i Särna Simon - åsså är det + 7 på Västkusten!
Jag hålle rmig ett tag till - men det är nog ide att sätta fiberduk om natten på allting - det 'skyndar' sig att mogna nu åss å dem somitne mognar är jättegoda gröna i stuvnigar grytor etc - speciellt i curry är gröna tomater en delikatess!!!!
Hälsar ingrid
Magdalena
28-08-2003, 14:28
Ingrid - kan du inte dela med dig av något curryrecept? Jag drunknar i gröna tomater! Förresten så hittade jag recept på Stekta gröna tomater (precis som i filmen!) - i systrarna Voltairs kokbok. Får återkomma med recept!
Ingrid på Västkusten
29-08-2003, 06:14
Todeloo,
Skall det va indiskt eller thailändskt recept? Starkt eller svagt - vad har Du för grönsaker f ö ?
Hälsar Ingrid
Magdalena
29-08-2003, 06:28
Det låter mumsigt med bägge sorterna! Jag har förutom tomater även squash, kålrabbi, rödbetor, mangold, morötter.. ja, det var allt!
Ingrid på Västkusten
29-08-2003, 06:58
Ja det var massor det :-))
Jag fick det välan att låta avancerat med recept ;-)
Oftast använder jag mig utav currypastor - märke Patak. För indiska typer utav curry - men det går utmärkt med pulver med. Förfarandesättet är ungefär samma :-)
Fräs hackad lök (och vitlök) i lite olja eller ghee tillsammans med pulvret/currypastan tills de mjuknar. Tillsätt eventuellt kött och fräs med . Om man så önskar även tärnad squash, och kohlrabbi. Det är vansinnigt gott med några tärnade potatisar ocksåTillsätt buljong, koka upp.
Beroende på hur lång koktiden är (köttets seghet storlek, görnsakernas storlek etc) så tillsätter man skivade gröna tomater ca 5 minuter innan det är klart. Jag tar en hel del :-)
På slutet kan man reda om man vill - antingen 'som vanligt' har man kokat med potatis så är det naturligt rett, man kanske vill mosa potatisen lite - elelr så tillsätter man mosad kall kokt potatis här. Man kan reda med en handfull av havregryn - extremt gott (mitt eget påhitt men säkert inte originellt). Man kan ha i grädde å sånt om man vill också ( jag undviker laktos).
Hacka i mangold sist ( sista 10 sekunderna)
Varianter med de grönsaker Du har - stavar av kohlrabbi och morot tex istället för squash.
Snabb å lätt thai-curry:
Thaicurry pasta - gärna grön (panäng). Strimla limeblad och en/(gärna flera om man törs) chilefrukter. Öppna 1 - 2 burkar kokosmjölk(skaka om dem ordentligt innan).
Koka köttet ( gärna strimlad lövbiff) i koksmjölken currypastan samt de strimlade limebladen. Även här är det gott att skiva ner en elelr flera kalla kokta potatisar ( potatis å curry är GOTT). Ha gärna i de skivade gröna tomaterna mkt tidigare än i den indiska curryn då de uppför sig annorlunda i kokosmjölk. Man kan även använda bambuskott i detta om så önskas.
I kokosmjölken får de gröna tomaterna textur och smak som av aubergine ( tycker då jag).
Smaklig måltid.
Hälsar Ingrid
Magdalena
29-08-2003, 14:36
Tack Ingrid - det blir nog en indier till helgen !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.