Full version: Sibirisk ärtbuske
karjo
Vi har en häck med sibirisk ärtbuske som vi tog ner till ca 40 cm höjd i våras. Nu har det ju kommit massor med nya skott och jag funderar på om/hur jag ska klippa den...
Anledningen till att vi tog ner det var att den var gles, hade en form som ett V i genomskärning och väldigt fula blad. Nu vill jag ha den rakare och tätare. Vad jag kunde se hade den tidigare ägaren släppt upp den för fort.

Hur mycket ska man släppa upp den per år? Ska jag klippa den alls i år eller behöver den få vila efter den stora beskärningen? dunno.gif

Hjälp! help.gif
rose.gif
Platinum
Är det sibirsk luktärt ni har?

Den tål riktigt hård beskärning.

Den vi har var i så risigt skick då vi flyttade hit så jag jämnade den med marken nästan, lät 10cm vara kvar och nu efter snart åtta år och beskärning årligen börjar den äntligen bli tät och fin. Jag klipper min på våren innan den sätter blom.
Eva 33c
Namnet "sibirisk luktärt" är helt nytt för mig. Jag får ingen google-träff på det heller. Men din bild liknar mer gullregn (laburnum alpinum) än sibirisk ärtbuske (caragana arborescens)
Vet du vad din buske har för vetenskapligt namn?

Själva beskärningsfrågan är jag ingen expert på, men jag tror att du kan "frisera" den lite nu igen om du vill att den ska bli tät. Det beror lite på hur du tycker tillväxten ser ut, men det verkar ju vara "full sprutt" eller? Men kanske du får invänta bättre svar av andra.
karjo
Det är ärtbusken jag har... och ja, jag tycker att det verkar vara "full sprutt". Men frågan är då hur mycket ska jag släppa upp den?

smile.gif
Platinum
CITAT (Eva 33c @ 26-06-2008, 14:33) *
Namnet "sibirisk luktärt" är helt nytt för mig. Jag får ingen google-träff på det heller. Men din bild liknar mer gullregn (laburnum alpinum) än sibirisk ärtbuske (caragana arborescens)
Vet du vad din buske har för vetenskapligt namn?

Själva beskärningsfrågan är jag ingen expert på, men jag tror att du kan "frisera" den lite nu igen om du vill att den ska bli tät. Det beror lite på hur du tycker tillväxten ser ut, men det verkar ju vara "full sprutt" eller? Men kanske du får invänta bättre svar av andra.

Den jag har som i min barndom alltid hetat sibirirsk luktärt dvs den som finns på bild ovan, kallas visst även Häckkaragan (Caragana arborescens Lam.)

Eva 33c
Fast den är inte alls lik min häckkaragan! Jag har aldrig sett en häckkaragan med så långa blomklasar som din, de liknar gullregnets blommor. Bladen är inte heller lik de jag har, mina har många flikar ungefär som ett rönnblad, dina ser ut att ha treflikade bld som mest. Precis som gullregnet, det var därför jag undrade om det möjligtvis var ett gullregn. Ärtväxtet är det ju båda. Men du har kanske en annorlunda variant helt enkelt. Vacker hursomhelst! smile.gif
Platinum
CITAT (Eva 33c @ 26-06-2008, 22:15) *
Fast den är inte alls lik min häckkaragan! Jag har aldrig sett en häckkaragan med så långa blomklasar som din, de liknar gullregnets blommor. Bladen är inte heller lik de jag har, mina har många flikar ungefär som ett rönnblad, dina ser ut att ha treflikade bld som mest. Precis som gullregnet, det var därför jag undrade om det möjligtvis var ett gullregn. Ärtväxtet är det ju båda. Men du har kanske en annorlunda variant helt enkelt. Vacker hursomhelst! smile.gif

Du har nog rätt i att jag har gullregn så ytterligare än giftighet bland odlingarna då (fast jag kommer iaf att kalla den sibirisk luktärt shy.gif ).

CITAT (karjo @ 26-06-2008, 12:59) *
Vi har en häck med sibirisk ärtbuske som vi tog ner till ca 40 cm höjd i våras. Nu har det ju kommit massor med nya skott och jag funderar på om/hur jag ska klippa den...
Anledningen till att vi tog ner det var att den var gles, hade en form som ett V i genomskärning och väldigt fula blad. Nu vill jag ha den rakare och tätare. Vad jag kunde se hade den tidigare ägaren släppt upp den för fort.

Hur mycket ska man släppa upp den per år? Ska jag klippa den alls i år eller behöver den få vila efter den stora beskärningen? dunno.gif

Hjälp! help.gif
rose.gif

Här finns några gamla trådar om sibirisk ärtbuske, kanske du kan finna något svar där.
http://www.odla.nu/fs/articles/file_304-1.html
Hannele
CITAT (Platinum @ 26-06-2008, 14:13) *
Den tål riktigt hård beskärning.

Ja, men finns ingen anledning beskära hårt för det...
Sibirisk ärtbuske är tacksam för formklippning, sett vackra portaler och annat.
Man kan också stamma upp och forma till boll.

[attachment=20326:20CaraganaPort.jpg]
Platinum
CITAT (Hannele @ 27-06-2008, 14:50) *
Ja, men finns ingen anledning beskära hårt för det...
Sibirisk ärtbuske är tacksam för formklippning, sett vackra portaler och annat.
Man kan också stamma upp och forma till boll.

[attachment=20326:20CaraganaPort.jpg]

Det tycker jag är en fråga om tycke och smak, det om att beskära hårt.

Jag sa bara att den tål kraftig beskäring inte att man ska beskära den kraftigt. Tycker ursprungspostaren att de släppt dennes häck släppts vind för våg och vill få den finare, så går det att beskära den hårt och den föryngrar sig.
Eva 33c
CITAT (Platinum @ 27-06-2008, 09:07) *
(fast jag kommer iaf att kalla den sibirisk luktärt shy.gif ).

Jag tycker "Sibirisk luktärt" låter alldeles bedårande. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon