CITAT (Eva 33c @ 26-06-2008, 22:15)

Fast den är inte alls lik min häckkaragan! Jag har aldrig sett en häckkaragan med så långa blomklasar som din, de liknar gullregnets blommor. Bladen är inte heller lik de jag har, mina har många flikar ungefär som ett rönnblad, dina ser ut att ha treflikade bld som mest. Precis som gullregnet, det var därför jag undrade om det möjligtvis var ett gullregn. Ärtväxtet är det ju båda. Men du har kanske en annorlunda variant helt enkelt. Vacker hursomhelst!

Du har nog rätt i att jag har gullregn så ytterligare än giftighet bland odlingarna då (fast jag kommer iaf att kalla den sibirisk luktärt

).
CITAT (karjo @ 26-06-2008, 12:59)

Vi har en häck med sibirisk ärtbuske som vi tog ner till ca 40 cm höjd i våras. Nu har det ju kommit massor med nya skott och jag funderar på om/hur jag ska klippa den...
Anledningen till att vi tog ner det var att den var gles, hade en form som ett V i genomskärning och väldigt fula blad. Nu vill jag ha den rakare och tätare. Vad jag kunde se hade den tidigare ägaren släppt upp den för fort.
Hur mycket ska man släppa upp den per år? Ska jag klippa den alls i år eller behöver den få vila efter den stora beskärningen?
Hjälp!

Här finns några gamla trådar om sibirisk ärtbuske, kanske du kan finna något svar där.
http://www.odla.nu/fs/articles/file_304-1.html