Full version: Aubergine
Owe i Piteå
Jag har fått tag i en fin aubergine-planta som jag nu tänkt prova odla i stor kruka i växthus. Eftersom denna växt är helt ny för mig undrar jag om någon med erfarenhet kan ge tips kring odlandet. Hur ska den beskäras? Den är nu ca 60-70 cm, enstammad och en knopp högst upp i toppen. /Owe

Åsa, mälardalen zon 2
Du behöver inte beskära den alls, sköt den ungefär som en busktomat = regelbunden gödning + vatten och rejäl bytta runt 15 liter. Aubergine kan ha lång utvecklingstid så det är inte alltid som man hinner få mogen frukt (det finns snabbare sorter men de långsamma sorterna är vanligast både som planta och i fröpåse). Inspektera ofta efter bladlöss och klämm minsta koloni när du hittar dem Abergine brukar vara en lusmagnet.
catlady
Ja, aubergine är lite svår eftersom den drar till sig alla sorters löss och spinn. Och plantan är hårig med taggar, vilket gör den svår att rengöra. Jag fick ullöss och gröna löss på min. Jag HÄLLDE såpvatten över den minst en gång i veckan i 1 månad, men blev inte av med dem.
ingrid fuxwall
Jag har några plantor som blommat och hoppas på frukt men inte är de som så höga som dina!!!

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon