Jag håller på och rättar en text igen. Den här gången är det ordet omställningspaket som bossen min vill skriva med stort O. Kan man göra det? Antar att han tänker på ordet som ett namn.
Det är ofta han gör så och jag blir alltid lika förvirrad. Det är tyska språket som jag har för mig skriver så.
Pius, den förvirrade
Aqvakul
26-06-2008, 12:27
CITAT (Pius @ 26-06-2008, 13:18)

Jag håller på och rättar en text igen. Den här gången är det ordet omställningspaket som bossen min vill skriva med stort O. Kan man göra det? Antar att han tänker på ordet som ett namn.
Det är ofta han gör så och jag blir alltid lika förvirrad. Det är tyska språket som jag har för mig skriver så.
Pius, den förvirrade

liten bokstav, bara egennamn som skrivs med stor bokstav i svenskan....
CITAT (Aqvakul @ 26-06-2008, 13:27)

liten bokstav, bara egennamn som skrivs med stor bokstav i svenskan....
Misstänkte det. Han skriver även Verksamhetsregioner med stort V, suck. Nä jag får nog ta och rätta texten en gång till.
Tack för hjälpen!
Pius
Gossen Ruda
26-06-2008, 21:45
Jo, stor bokstav för alla substantiv i tyskan.
hjärtegull
27-06-2008, 07:32
Hah, jag har typ samma problem på mitt jobb. Min chef är dyslektiker, och jag är vad jag brukar kalla ordnazist, speciellt vad det gäller skyltarna som vi sätter ut i butiken. Hon har lyckats med några schyssta felstavningar, typ Singelfritt (snigelfritt), Calypos (calypso) Garden miniral (Garden mineral) osv. Oftast så är det ju bara nån bokstav hon har slängt runt, men jag kan inte låta sånt vara. Speciellt inte när skyltarna sitter i butiken till allmänt beskådande liksom...
Så hon skriver skyltarna, och jag smyger runt och skriver om dom : P fast hon brukar för det mesta be mig göra skyltarna från början nu.
Jaja, detta blev en avstickare från den ursprungliga tråden, men dock berörande samma ämne.
CITAT (Gossen Ruda @ 26-06-2008, 22:45)

Jo, stor bokstav för alla substantiv i tyskan.
Precis vad jag tänker varje gång han ber mig rätta en text.
Visserligen så är dessa verksamhetsregioner blivande avdelningar inom organisationen men ändå. Syd, nord och mitt vill han också skriva med versaler och för att inte göra honom alltför stött så skriver jag verksamhetsregion Mitt osv. Det är en balansgång.
Pius