Full version: Döende schersmin?
stina1
[attachment=20284:SSA51138.JPG]Jag har fyra gamla schersminbuskar på tomten. När jag flyttade in i huset för 2 år sedan var alla i ganska risigt skick. Jag har lyckats få tre av buskarna att komma i form igen genom att klippa bort torra grenar och ge lite dem lite kogödsel.
För den fjärde busken verkar läget vara hopplöst - det kommer inte några nya skott, och jag börjar fundera på att gräva bort den, men vill ha en "second opinion" först. Är det någon som tror att den kan klara sig trots allt, eller är det spaden som gäller?
Ezereht
Den har ju fått blad så den borde kunna klara sig. Men helt lycklig ser den ju inte ut, skulle säga mer vatten kanske? De ser ut att stå lite "snålt" med jord som suger upp vatten. Om du har redan gett kogödsel kanske lägga på lite barkmull också och vattna mera? (annars kogödsel under barkmullen).
Eva 33c
Det är ju lite märkligt att schersminerna på båda sidor om den "ynkliga" är så fina, de ser ju ut att ha exakt samma förutsättningar och du har vad jag förstår skött om alla på samma sätt. Det kan ju vara så att det finns något under marken här, tex en stor sten eller berghäll, någon form av ledning osv som gör att denna buske inte finner sig till rätta. Eller att detta exemplar varit dåligt, från början eller kanske en sork har ätit på rötterna?
Om det var min buske skulle jag ta bort den, du har ju tre fina schersminer ändå. Samtidigt kanske du får svaret på gåtan om något döljer sig under marken. Sen kan du plantera något annat kul där. smile.gif
Cilla
Av det man kan se på bilden skulle jag gissa att torka är problemet. Varför mittenplantan klarat det sämre går inte att se. På detta ställe vore det inte dumt med en droppslang som man kan ha på under lång tid.
stina1
Det är onekligen rätt torrt där buskarna står, så lite extra vatten kanske jag ska prova innan jag ger upp i alla fall. Tack för svaren! smile.gif smile.gif
Ezereht
Jag har många torra ställen och jag tycker barkmull är underbart, för det håller kvar vattet när man vattnar. Annars tycker jag det har en tendens att bara rinna iväg överallt utom vid plantan där man vill ha det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon