Pia L
hjärtevännen har tre stora vita vresrosor (vad vi tror att det är), när dom blommat klart nu så vill han klippa ner buskarna ganska rejält (dom är lite vildvuxna)
Min fråga då är, kan man göra det nu på sommaren, eller bör/ska man vänta till våren som med andra rosor?
renate
[attachment=20285:2008_06_...__Large_.JPG]
[attachment=20286:2008_06_...__Large_.JPG]
Ni kan göra det efter blomningen men då går ni miste om de vackra nypon och den fina höstfärgen.Vresrosor blommar långt in på hösten.tidig vår går bra,är det vresrosor kommer de igen och blomma samma år.Jag klipper mina enorm stora buskar då och då rejält.
Pia L
Nu är jag ju som sagt var osäker på vad det egentligen ÄR, men tanken på vresros slog mig då dom är alldeles ohyggligt taggiga och ja, det blir nypon på dom, men att dom skulle kunna hålla blommningen ända till hösten gör mig osäker.
Dom här buskarna står i full blom nu och ser ut som tre jättebrudbuketter av vita rosor, jag är tveksam om det ens finns några knoppar kvar om en månad.
Men dom ska alltså beskäras på våren som andra rosor då? Vi är lite oense om saken
renate
[attachment=20289:2008_06_...__Large_.JPG] Alba Maxima
Är blommorna enkla eller fyllda? taggmonster finns det mer än vresrosor.Alba Maxima är rätt så taggigt men har inga nämnvärdea nypon.
Carl
Hi!
En vresros klarar allt spräng den. Den överlever. Klipp den längs marken den kommer igen. Den kan klippas året runt. Ush för vresros
Pia L
Enkla eller fyllda?? Oj vilken fråga, man ser det gula inuti, men den har ändå väldigt mycket blomblad, skäpar gör den nu när blommorna vissnar ner ialla fall.
Och vad det gäller nyponen så blir det lika fullt med nypon som blommor, fast ganska små om jag minns rätt.
Men vi tar inte ihjäl busken oavsett sort om vi tuktar den rejält på sensommaren ändå?

Tack Carl, såg ditt svar efter att jag skickat, jag håller med dig, usch för vresros, eller taggarna ialla fall
renate
Taggarna????då har ni inte hanskas med en äppelros då kan man tala om taggar.Det var tom att jag tröttnade,den åkte ut.Mina vresrosor växer inte i min trädgård,de står utanför och bilder ett helt buskage jag älskar de,sådeså.
Kajsa
Rugosa rosor är inget usch angry.gif dom är friska, blommar hela säsongen, kan passa utmärkt i tomtgränser, häckar, stoppa rådjur osv. Rosor som tål att klippas ner, så glad för mina rugosa rosor. Jag har gett bort ett par som var felplacerade under ett fönster, det blev stickigt värre tvätta fönstret där, men det var mitt eget slarv.
Du tar inte ihjäl busken om du klipper den i sommar efter den blommat.
Thé
Det är inte Stanwell Perpetual, eller så? Den är gräsligt taggig...
Stiffe
Om nyponen är små så låter det inte som någon vresros, mer som en pimpinell.
/S
Pia L
Vi kapade ner buskarna till dryga halvmetern då när jag la in min fråga, nu är buskarna fulla med knopp och nyponen ser inte ut som dom nypon man var van vid som barn, dom är svarta istället för röda.
Finns det någon som kan tala om vad det kan vara för ros då? Taggig som bara den, blommar mycket rikligt i stora vita klasar och har svarta nypon.
Ezereht
låter som en pimpinellros som nån skrev.
Pia L
Ok, tack, då är det nog en Plena enligt google
renate
Ja det är säkert en Plena,Finlands vita ros,vacker men ett taggmonster,och en mästare att skjuter rotskott.Jag ska klipper ner mitt stora ex vid husknuten.
Ezereht
CITAT (renate @ 14-09-2008, 22:18) *
Ja det är säkert en Plena,Finlands vita ros,vacker men ett taggmonster,och en mästare att skjuter rotskott.Jag ska klipper ner mitt stora ex vid husknuten.

för att föryngra den eller för att försöka ta kål på den?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon