LLL
Jag planterade för ca 3 v sedan en svartvinbärsbuske och en rödvinbärsbuske rätt nära varandra (halvskugga/sol, skuggigare där den svarta står). Den röda har vuxit mkt redan och verkar väldigt välmående.

Den svarta såg ok ut till en början men sista tiden ser den inte helt bra ut.

Det började med att många blad gulnade lite (ganska fläckvis). Och nu sista dagarna är det som att dessa blad skrumpnar ihop/blir skrövliga. (kolla bilden)

Jag bor i zon 6 och valde en härdig sorts buske.

Vad kan ha hänt??
Åsa, mälardalen zon 2
Ser ut som ett resultat av tidigare sugskador av bladlöss, de blir lite missfärgade och deformerade men så himla mycket verkar inte buskarna lida, jag tycker såna skador är ganska normalt på svarta vinbär.

(svarta och röda vinbär bruar drabbas av olika slags löss och skadorna ser inte likadana ut)
LLL
Ok, det låter ju positivt iaf smile.gif

Då kanske jag kan avvakta och se vad som händer..

Hur är det m vattning av busken? Ska den ha mkt eller lite? Är det troligt att min buske behöver mer eller mindre vatten? (Dvs är torka eller övervattning ngt som gjort att lössen kommit?)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon