Full version: Rädisbalja
sanna
Fick några frö av rädisbalja, nu har de kommit upp - och det med besked: växtkraften överträffar faktiskt det mesta jag sett.

Tyvärr vet jag inte så mycket om denna gröda. Är det någon här som känner till när man ska skörda? Hur stora ska baljorna vara och hur tillreder man dem bäst?
Kan man göra något med själva "rädisan" eller "rättikan" eller "roten" eller vad man ska kalla det?

Hälsningar Sanna smile.gif
Ingrid på Västkusten
Så fort baljorna har svällt skall de skördas!
De är svingoda som snacks - dippa t ex, i woken, i salladen, enligt böcker kan man lägga in dem men det har jag ite testat själv.

Roten är pötteliten om det är de riktiga balje-rädissorterna med om det är sorten Munchner Bier som oftas säljs som rädisbaljesort, å då är roten inge god när baljan bildats.

Hälsar Ingrid
Alexandra
Instämmer helt med Ingrid - de är jättegoda! Man bör dock inte vänte för länge med skörden - de blir lätt träiga!
Hälsningar
Alexandra
sanna
Tack för svar! smile.gif

Ja, en del av baljorna har nog svällt nu, men de är ju så rackarns ytte-pytte, de små liven, kanske bara 2, 5 cm långa. Ska man verkligen ge sig på de små söta stackars sakerna? wub.gif

Vet någon av er när man kan ta frön av dem? Ska man låta baljorna sitta kvar tills de ser sprängfärdiga ut, eller?

Hälsningar, Sanna
Ingrid på Västkusten
Ja de är oftast bara 2,5 cm om man inte har rat tailed radish med anförvanter - de kan vara större men det är egentlgien ltie för sewnt på den varma säsongen för att de skaqll utvecklas i sin prydno. Du kan ju lämna nån kvar för att se hur mkt större den blir samt om Du vill ha frön :-))
Man låter baljorna sitta kvar till de ser torra ut då tar man dem och torkar sista biteninne (kan ju vara så att de inte hinner klart utomhus men det BORDE de hinna!)

Hälsar Ingrid
sanna
Jag säger bara en sak:
- Wokade rädisbaljor - MMMMMUUUMMMMSSSSS!!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif

Åt upp årets första skörd när den fortfarande låg i pannan, det var ju bara så gott att jag bara inte kunde vänta tills det kom på tallriken!
Nu ska jag ut och bärga hem mer så kanske resten av familjen kan få sig en liten balja rent utav...vi får se!

Hälsningar, Sanna laugh.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Men Ingrid, Münchner Bier är Rättika som man skall äta som Rättika. Du förstår det gör ont i själen.

F.ö. väntar Pumpor/vintersquash här på dig

Elisabeth
Ingrid på Västkusten
Dina goda rättikor!
Smaskens! Helt ljuvliga!

Ja aaa :-)) ohh jaaa tack - underbart!

Kram firån Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon