Full version: Vad är detta?
mrmi
Hej!

På tomten jag har växer denna ros, på totalt 3 ställen. Någon som vet vad den heter?
Kajsa
Har rosen spridit sig eller har man planterat 3 buskar ? Hur hög, blommar hela sommaren eller en ggn ? Först tänkte jag på Mme Boll, men jag kikade på bladen i trädgården och dom är bredare. Vad bor du i för zon ?
mrmi
Vet inte om den har spridit sig själv då den fanns här när jag flyttade in för snart 2år sedan. Den blommar snabbt över med flera blommor som i klasar. Just nu ca en meter hög (klippte ner den i våras, då den var lika hög) Bor på gränsen mellan zon 3-4.

Har själv funderat på om det kan vara Mme Boll, men är ej säker.
Kajsa
Mme Boll blommar om, så då går den bort. Den är så välfylld, kan det vara en Centifolia som blommar en ggn, här ett förslag Roslistan / Major
LÅG skriver att den blir ca 1.5 x 1.5 m, zon 5, stark och söt doft.
Hoppas Chrisitna kommer med lite förslag också.

Rosen får ett ljust grönt öga i mitten, det ser ut så på din bild eller ?
Christina i Taxinge~
Jag skulle gissa på damascenan Blush Damask - men då måste mrmi börja med att bekräfta att den doftar gott & mycket.

Blush Hip får ett tydligt grönt öga i mitten av blomman, men den är inte riktigt lika vanlig som BD.....
Potentilla
Jacques Cartier? Men den remonterar kanske?
Kajsa
Det gör den, en Portlandsros, har rosen í trädgården, visst är det många som liknar varandra, det är jättesvårt, man skulle behöva ha rosen i handen.
Ezereht
Ja så himla många som är lika varandra. När jag läste i boken om buskrosor så blev jag nästan bara mer förvirrad än jag var innan.
Trädgårdsamatören
Hur doftar den?
Den liknar Rosa majalis/Tornedalsros/Kanelros.
Ezereht
jag tycker kanelrosorna är rundare runt kanten än den där.
mrmi
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 01-07-2008, 19:42) *
Jag skulle gissa på damascenan Blush Damask - men då måste mrmi börja med att bekräfta att den doftar gott & mycket.

Blush Hip får ett tydligt grönt öga i mitten av blomman, men den är inte riktigt lika vanlig som BD.....

Den luktar "ros" inte jätte starkt men ändå en tydlig doft.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon