Jag undrar om det går att identifiera en pelargon som tyvärr inte kom med namn? Kom gärna med förslag på vad det kan vara!
Lite info:
Ljust gröna, mycket stora blad, utan zooner. Bladen doftar verkligen pelargon. Den sätter fullt med blad, tätt, och verkar oerhört lätt att få buskig.
Stora rosa blommor som inte doftar speciellt mycket. Väldigt klassiska.
De är köpta på ica eller blomsterlandet i förbifarten, jag misstänker att den är mycket vanlig. Verkar trivas bäst av alla pelargoner här, de frodas verkligen.
Jag har försökt fota tillräckligt med detaljer, klicka upp bilderna så tror jag att ni ska kunna se det mesta.
Jättetacksam för all hjälp!
[attachment=20300:odla1.jpg]
[attachment=20301:odla2.jpg]
Oh, jag som trodde att detta var jättelätt och att jag skulle få ett svar direkt. Går det alltså inte att identifiera namnlösa pelargoner?
Lars-Olof Arvids
30-06-2008, 12:58
Jag är ingen pelargonexpert, men tycker att den är väldigt lik mina Mårbacka.
Olle
Tack för svaret. Jag har tittat på Mårbacka flera gånger och undrat, och vad jag förstår så är dom ganska vanliga?
Men det verkar som om Mårbacka är många sorter, bla Sundborn och flera andra med sammansättningar med namnet Mårbacka? Är det någon som har lust att kortfattat förklara vad Mårbacka egentligen är?
stennie
30-06-2008, 15:09
Saxat från Internet !
Gammal zonalpelargon från Karin Larsons tid. Huruvida det finns Mårbacka från Selma Lagerlöfs Mårbacka det diskuteras. Det här är pelargonernas Pelargon om man säger så. Det finns en hel uppsjö med Mårbacka som kommer från olika landsändor och dom kan variera lite i blomfärg men inte mycket. En äkta Mårbacka ska vara rosa och ha roströda pistiller. Det finns även Vit Mårbacka och en röd sort som egentligen heter Stora Hyttnäs.
Visst ser din ut som en Mårbacka!
Mvh Stennie
Eva i Skåne
30-06-2008, 20:50
Inen aning om det är en Mårbacka, det finns så många pelargoner som ser snarlika ut.
Det som jag tycker talar emot är att Mårbacka inte precis är känd för att bli tät och kompakt. Den ränner gärna iväg.
Tack alla ni för er hjälp och era tankar!
I samma fönster som några andra pelargonsorter ränner iväg och blir riktigt tunna och långa, där står dessa med sina stora blad och buskiga utseende. De verkar klara mindre solmängd än doftisarna.
Om det är till hjälp så har plantorna sportat (det heter väl så?) några gånger, så jag har sticklingsförökade plantor som ger cremevita blommor.
Det kanske inte syns på bilderna, men det är ganska stora plantor jämfört med standard-pelargonen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.