Juni81
Hej!

Planterade en kärna från en stjärnfrukt för ca en månad sen och det har nu skjutit ett skott. det såg bra ut från början men nu så ser den rätt vissen ut och har en ljusgul/grön färg vilket gör att den ser väldigt svag ut. Foderbladen är helt gula längst ut i topparna med vissa tendenser av brunt och ser alltså ut att vara döende. Någon som vet vad felet kan vara? Jag har inte den blekaste....!

Tack på förhand!

Linda
catlady
Det är svårt att veta hur stort skottet är, men t.ex mangons första blad hänger och är brunaktiga ett tag i början. Sedan rätar de ut sig och blir gröna. Annars kan det vara allt från för mycket/lite ljus, för torr luft, för mycket näring till för mycket/lite vatten. Känner du på dig att du t.ex vattnar för mycket eller har du den stående i direkt solljus flera timmar om dagen? Jorden ska vara fuktig, ställ den ljust men inte i direkt solljus, spreja den med vatten varje dag.
Juni81
jag har nog både vattnat den lite för mkt plus att den står i direkt solljus hela eftermiddagen och kvällen. Ska genast flytta den därifrån! Som den rookie jag är så trodde jag så klart att solen alltid skulle vara bra, i mängder! Annars låter det rätt likt mangon som du beskriver, det är massa små blad som hänger rakt ner, ser ut som två fjädrar nästan. Men ska flytta den från solen och inte vattna på ett tag så får vi se om den repar sig!

tack så mkt...! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon