Hej
Min erfarna granne sa att detta nog inte kommer upp nästa år, men du kan nog låta det vara...
Och det gjorde jag. Men se här.. vad har kommit upp ?
Hälsn Tepa
Sussie F-Flower
26-06-2008, 22:48
Hej tepa!
VAD är det som har kommit upp då?
Kul att det kom, i alla fall...
Kommer det en bild, kanske...?
Sussie.
Nyfiken!!!!!!!!!!!!
FFlåt mej Sussie F-Flower, glömde bilden. Men nu har jag redigerat...
Hälsn Tepa
Sussie F-Flower
26-06-2008, 23:02
Undrar om inte bladen är väldigt lik Jättebalsamin?
Fanns en tråd bara för några dagar sedan om någon annan som undrade om den.
Sök på "sök" får du se om den stämmer?
Sus.
Sussie F-Flower
NEJ NEJ NEJ ABSOLUT INTE JÄTTEBALSAMIN !!!!!!!!! Det får det bara inte vara. För det har jag fått av min mor, och de ser inte alls såhär ut. Kunde gå ut och fota, men det är ju mörkt nu. NEJ ingen jättebalsamin, såna har jag Jättebalsaminen kommer MÅNGA, detta är bara en ENDA i en STOR enda växt.
Hälsn Tepa
FFlåt mej igen Sussie FFlower, var inte meningen att ta i så...
Detta är alltså en STOR växt, som jag har köpt i kruka. Den hade rosa blommor.
Hälsn Tepa
Sussie F-Flower
26-06-2008, 23:31
-Jahaaa... -Nähäää...
Tyckte att bladen var så väldigt bekanta... Men då kan jag inte komma på något mera just nu... Tänk vad svårt det kan vara, bara att se bladen...
Du får nog strax svar av någon.
Lycka till! (...och Godnatt!)
Hahaha, ska va mycket innan jag tar illa vid mig!
Det är lugnt...
Skulle det kanske kunna vara en Hortensia?
titti49zon6
27-06-2008, 07:07
Jag tycker också att det ser ut som Jättebalsamin........kolla, är stammarna röda och fyrkantiga så är det den
annars kanske det är en vanlig Flitiga Lisa
zaaritha
27-06-2008, 22:49
Finns ju andra balsaminer än jättebalsamin!
Sussie F-Flower
01-07-2008, 22:02
Hej igen tepa!
Undrar bara om du har fått reda på ännu, vad det är för en växt?
Sussie
Nej Sussie, ingen verkar veta. Och den har inte börjat blomma ännu. Men kanske någon vet sedan om jag skickar en bild.
Hälsn Tepa
Hej
Nu är det blomma på gång på min okända växt. Någon som vet nu ?
Hälsn Tepa
Hej
Nå nu då ! Nu blommar min okända växt. Någon som vet vad det är?
Hälsn Tepa
Sussie F-Flower
11-08-2008, 21:03
Oj, vilken fin Terese!
Ja, jag har då inte en aning om vad detta är för en blomma...
Hoppas någon annan vet...
Eva 33c
11-08-2008, 21:49
En vild gissning:
Skulle det kunna vara en rabattlobelia,
Lobelia x speciosa av något slag?
Den är ju tydligen perenn i sig själv och kan visst övervintra ibland vid gynnsamma förhållanden?
Aqvakul
11-08-2008, 22:16
CITAT (Eva 33c @ 11-08-2008, 22:49)

En vild gissning:
Skulle det kunna vara en rabattlobelia,
Lobelia x speciosa av något slag?
Den är ju tydligen perenn i sig själv och kan visst övervintra ibland vid gynnsamma förhållanden?
Det var väldans, faktiskt mycket likt. Det skulle jag aldrig gissat.
Tänkte också, precis som Eva, på nån form av lobelia. Jag var till och med inne på nån form av Kardinallobelia, men den har ju mörkt bladverk. Om du Googlar på lobelia och bilder kanske du kan bli mer säker
Hej
Tack för era svar. Visst liknar den en Lobelia x speciosa. Några andra förslag ?
Hälsn Tepa
Sussie F-Flower
12-08-2008, 11:06
CITAT (tepa @ 12-08-2008, 09:10)

Hej
Tack för era svar. Visst liknar den en Lobelia x speciosa. Några andra förslag ?
Hälsn Tepa
Ja, det gör den! Väldigt mycket, tyckar jag. Så mycket att man skulle kunna säga "identiskt".
Du kan väl spara och ta frön ifrån den?
Ser precis ut som den rosa lobelia x speciosa som jag efter en halvtimmes konfererande med mig själv beslöt att jag
inte
skulle köpa på plantskolan idag.

Så jag memorerade mycket noga dom söta blommorna som påminner om dom på din bild.

.
Är mycket lik den röda lobelian av samma sort, som jag allt som oftast står och beundrar, för jag har frön som jag tänkte så till nästa år. Kul med en perenn lobelia.
Hej Sussie FF
Hur gör man när man tar frön? Hur ser dom ut ? När är dom mogna ? Kan man inte bara låta den fröså sig själv, om den nu gör det ?
Hälsn Tepa
Hej
Jag kan ju inte det här med att plocka frön, men försöka duger. Nu har en del av blommorna på stjälkarna vissnat. Har plockat det vissna och lagt i en öppen plastburk. Ska jag börja rota i det vissna eller duger det bara att plantera rubb och stubb ? Hur djupt ? Förökar den inte sig själv med frön om jag inte gör nånting?
Snälla, hjälp. Denna växt är en av de vackraste i min trädgård, vill ha fler. Den riktigt lyste knallrosa under skymmningskvällarna. Jättevackert.
Hälsn Tepa
Om du plockar hela blomställningen, dvs även den lilla stjälken, så borde du få med fröerna. Men det brukar ta ett tag efter att själva blomman har vissnat tills fröerna är mogna. Då öppnar sig "fröbehållaren" och fröerna (som ofta är svarta) trillar lätt ur. Håll koll på fröhuset om det öppnas...brukar bli brunt - svart först.
//Heda
Tack, Heda. Då har jag nog plockat för tidigt. Men det finns mera... Vet du mera om själva sådden, hur djupt och när ?
Mvh Tepa
Har aldrig haft den själv, men Tom Clothiers säger:
Lobelia cardinalis, fulgens, x gerardii, sessilifolia, speciosa, and siphilitica , Surface sow at 22-24ºC (71-75ºF) in light, germination in less than 2 weeks
Ljusgroende och varmt, alltså.
//Heda
Hej
Min Lobelia x Speciosa har blivit så konstig. Den liknar sig inte alls ! Vad ska jag göra eller kommer den att ta sig? Vill inte minnas att den såg ut såhär blek ifjolvåras.
Hälsn Tepa
Hej
Ingen har verkat veta vad jag ska göra. Jag ska välan inte göra någonting. För nu ser min Lobelia mycket bättre ut!
Mvh Tepa
Glömde bilden...
Hej
Och nu ser den ju ÄNNU bättre ut!
Hälsn Tepa
Sussie F-Flower
31-08-2009, 23:01
Vad fin den är!!
Hur gick det med frösådderna?
Var bor du? Undrar om den kan övervintra hos mig också??!
Stod och suktade på plantskolan för en vecka sedan, men trodde inte att de skulle klara sig, men det är kanske värt ett försök trots allt?!
Hej JRo
Det lyckades inte alls. Jag gav bort hela skräpet till en bekant, hon hittade ETT enda frö som hon planterade i liten kruka och hade det i växthuset. Det grodde inte ! Men hon ska få göra ett nytt försök, ska prova själv också. Fast jag vet inte om den har frösått sig själv på samma plats, det är ju inte omöjligt!
Hälsn Tepa
Ps Jag bor på Åland, zon 3-4.
Då ska jag nog göra ett försök, för riktigt vacker är den!
Lycka till med frösådderna!
/Jenny
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.