Hej
Hoppas ni vet vad jag ska göra med denna min vackra lökväxt, som ska blomma i höst. Jag planterade den i höstas, och den blommade vackert. Men nu ser det ut som om solen tagit den ? Vad göra? Plantera om på en skuggigare plats?
Hälsn Tepa
Flåt, fel bild: Här den rätta:
Din växt heter Tidlösa på svenska, ibland kallas den även för Höstkrokus. Att den vissnar ner på sommaren är helt i sin ordning, det ska den göra. Blommorna kommer sen i höst, precis som förra året. Du behöver nog inte flytta den, den trivs bra i väldränerad näringsrik fukthållande jord.
Tidlösa är mycket giftig, hela växten - viktigt att veta så att man inte låter små barn fingra på den.
Tack, kära Betty, för ditt svar. Ska altså inte flytta. Du är en ängel ! Jag älskar dig Betty !!!!!
Hälsn Tepa
Dessutom vi har halvsmå barn. Alla Barn i detta hushåll har blivit förvarnade : TA ALDRIG AV NÅGOT SOM INTE STÅR PÅ BORDET !!!!!
Hälsn Tepa
Hej !
Min ena Tidlösa är nu superful, helbrun och vissen. Men ska alltså inte flytta den. Nej. Allt det andra i detta land, har förresten två likadana land, har vissnat ner ordentligt. Det är fråga om tulpaner, pingstliljor, krokus, pärlhyacinter och påskliljor. Inga vackra land att se på, så jag undrar om man kunde klippa bort det vissna ? Vågar man klippa bort bladen från Tidlösorna ? Vill faktiskt att de ska blomma lika fint i höst igen, som i fjol. De har dessutom vuxit.
Och så en annan sak. För att slippa ha tomma land i sommar så sådde jag någe rosa perenna prästkragar bland lökarna. Har rensat lite, det som jag visste var ogräs, men inget har kommit upp av min sådd. Sen hörde jag här på forumet att jag kanske måste vänta tills nästa år. Vilket inte gör så mycket. Men nu blev jag lite orolig över att lökarna har tagit livet av mina frön? Är det någon som tycker att man kan ha perenna växter bland dessa vårlökar? Vill ju inte ha helt tomma risiga land på somrarna...
Hälsn Tepa
Klipp inte ner lökblasten förrän den har vissnat ner, näringen i dem måste få gå tillbaka till löken för att du ska få en fin blomning igen. Plantera gärna perenner där du har vårlökarna, perennernas blad hjälper till att dölja den gulnande lökblasten. Jag har alla mina vårlökar i perennarabatter för att slippa se de vissnande lökbladen. Blodnäva och spansknäva t.ex. har tätt bladverk som döljer lökblast jättebra.
De flesta perenner blommar först andra året efter sådd, första året brukar det bara bli typ en bladrosett.
När du säger det så, Betty. Jag borde ha vetat att näringen ska tillbaka in i löken. Vad dum jag är !! Så är det ju med Amaryllis också, vettja. Men tack för svaret. Den där Colchium Lilac, den ena, är nog helt vissen. Kanske jag kan klippa ner den ? Sen får jag väl vänta och se om det perenna jag sådde kommer nästa år. Annars får jag väl stå ut med min fula rabatt i sommar. Kanske sätta på skygglappar varje gång jag går förbi...
Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.