Full version: Torr sandig jord
Pia L
På tomten som jag har börjat anlägga rabatter var det för 6 år sedan varit skog.
Tomten täcktes sedan av matjord (förmodligen av sämre sort) som verkar både torr och mager, jag skulle vilja ha en fetare jord så att blommorna kan trivas.
Hur kan jag förbättra jorden så att den blir mörkare och fetare? jag har blandat ner lite kogödsel, men det verkar som att den blir torrare än själva sandjorden som var där innan, finns det något i säck som är lämpligare än gödsel?
KURT
Du skulle behöva lite mera lera i jorden, och det är svårt att köpa på påse.
Carl
Hi!
Alltid svårt att betvinga naturen. Odla växter som trivs i den miljön istället.
Eva i Västerås
Det är samma metod om att lätta upp lera.
Kompost och kompost och kompost!
Det ska till mullämnen.
Men som sagt, det funkar till en viss gräns. Man orkar oftast inte fylla upp mer än i rabatterna.
Påsko är oftast mest torv och den ser nog rätt torr ut.
Täckodling är jättebra. Det håller fukten i sandjord och luckrar lerjord. På-platsen-kompostering, liksom.
Finns böcker om täckodling, och massor av trådar, både här på odla och på Allt om trädgårds forum som handlar om täckodling. Kolla får du se.
Själv har jag "Den arbetsfria trädgården" som bibel.
Pia L
Tack för svar, men inte gjorde dom mig gladare direkt
Jag har engegerat mig hela försommaren nu med att gräva upp alla mina perenner ur pallkragarna i sundsvall, transporterat dom 2 mil söder om Ö-vik, grävt upp en slänt 8 x 3 meter och planterat ner dom.
Växterna har äntligen rest sig efter strapatserna och jag vill ju ogärna gräva upp dom igen, dessutom skulle slänten se bedrövlig ut nu om man marktäckte den, jag fick hjärtevännen att bygga en stentrapp mitt i rabatten, och den skulle se malplacerad ut om man täckte slänten.
Dom får så lov att klara sig i den torra magra jorden helt enkelt, men tack för era svar ändå
Eva i Västerås
Men nog kan du väl täcka jorden runt växterna, funkar inte det.
Du ska ju inte ta upp växterna när du täckodlar. Du lägger täcket runt om och emellan.
Inte behöver det väl skämma trappan?
Pia L
blush.gif Ok, och där visade jag mina eminenta kunskaper i trädgårdsskötsel (eller rättare sagt BRIST på), man bör ju skämmas!!
Jag tänkte på marktäckning, men det är ju en annan sak, täckodling hade jag inte ens funderat på men det är nog en mycket bra idé, tack för förslaget.
Eva i Västerås
Finns inga dumma frågor vet du väl.
Du skulle bara veta vilka dumheter jag gjort och fortsätter göra efter 32 år med trädgård.
NÅGOT bör väl ha fastnat efter all denna tid.

Men marktäckning ÄR jättebra.
Gräs täcker man ofta med. Lätt att få tag på, om man bara har uppsamlare på gräsklipparen.
Lite väl kväverikt efter mitten på juli, men fram till dess är det mumma för växterna.

Men har du en kompost så kan du ta av det allra översta, färskaste och lägga ut resten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon