Full version: Rådjurssäkert?
therese.kvist
Ska flytta till hus, kan man plantera hyacinter utan risk för att de äts upp?

Vad mer för knölar till våren är rådjurssäkert, påskliljor vet jag
Ophelia
Finns en hel del information på nätet och även här på odla om relativt rådjurssäkra växter. Tänk på att rådjur är individualister och det är inte alls säkert att "rådjurssäkra" växter ogillas av alla rådjur.

Rent generellt brukar de inte gilla alliumsorter, snödroppar, vintergäck, kungsängslilja, kejsarkrona (det kan jag förstå!!) och pärlhyacint. Andra hyacinter vet jag inte om de ratar men min syster har satt ett gäng och de får stå kvar (bor på landet med trädgården som ett öppet smörgåsbord utan staket).

Om du ni gillar lökar som även rådjuren hyser intresse för så kan du ju plantera ihop dem och testa med lite avskräckande medel.
LasseB
Det där med vad som är rådjurssäkert och inte har sinna luckor
Gissa om vi blev förvånade när vi en morgon såg att pelargonblommorna var uppätna. Knopparna var kvar men de utslagna "bollarna" var borta. Natten efter var vår nyplanterade ginst nedbruten med tydliga skador efter "någon" som försökt tugga i sig barken. Även en tanig gammal rodhodendrum har fått några grenar knäckta men där ser vi inga ruggskador.

Fru fet
"Mina" rådjur älskar pärlhyacinter, särskilt bladen, men äter inte de vanliga trädgårdshyacinterna. De lökar som har fungerat hos mig är kejsarkronor, olika narcisser samt allium. Så här års är de mer kräsna och äter mest delikatesserna, som rosen- och liljeknoppar, medan de tidig vår äter i princip vad som helst som är grönt. Men här har de inte rört ovannämda lökväxter.

jenny
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon