Full version: Olivträd i kruka
Jennyirene
Jag tycker olivträd är så vackra och såg en sån fin bild med ett olivträd i fin kruka och med sjösten som dekor. Är det någon idé att ge sig på något liknande? Måste trädet tas in på vintern? Och isåfall.....blir det för varmt att ta in det i vardagsrummet? Hade så gärna velat ha ett olivträd och tror att det skulle trivas ute på vår södersida....men risken kanske är stor att det inte klarar vintern eller vad tror ni?
Alexander-VG-zon3
visst tål den vintern ute i zon 0-1 . men det krävs skydd om det går under -10c -12c ,, enklast är väl då att vira in den i väv eller om det blir väldigt kallt täcka den med frigolit som fylls med leca då kommer den klara sig bra på friland . då odlar du den i grusigjord och ett skyddat läge nära en södervägg . där kommer den växa bra och blomma dock kommer den inte ge så bra med frukt .

det går också att odla i kruka ,, men har du den varmt inne på vintern kommer den må dåligt och inte blomma . du kan lyckas få den att överleva men risken är stor att den kommer tappa blad och få ohyra . har man däremot ett utrymme som håller runt 0c +10c som också är ljust så kommer den trivas bra under vintern ,, då tar man ut den när risken för frost är över (sätter den i skuggan först,sedan flytta den soligare ) och väl ute vattnar man men låt torka upp och sedan efter ett par frostnätter tas den in .

ingrid fuxwall
Jag fick ett litet olivträd för några år sedan. Har det i kruka som tas in på vintern, men i mitt hus är det kallt så det tappar inte ens sina blad under innevistelsen.

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon